Het is vandaag de laatste woensdag van de maand en daarom tijd voor alweer de derde #MonthInReview! Het grootste nieuws van maart was toch wel de honderdmiljoenste review op TripAdvisor. Later meer over de mijlpaal van de reviewgrootmacht, maar eerst wil ik wat dieper ingaan op het fenomeen geverifieerde reviews.

Nieuwe initiatieven om reviews te verifiëren

In het begin van deze maand werd er namelijk een nieuw platform gelanceerd dat de strijd aan wil gaan met valse reviews. Traxo nodigt reizigers uit om de bevestigingsmail voor een geboekte reis aan hen te forwarden. Omdat Traxo beschikt over data van meer dan 1300 reisorganisaties kunnen ze aan de hand van de informatie in de e-mail eenvoudig controleren of de reis daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Aan de doorgelichte reizigers wordt, na verblijf, vervolgens automatisch een email gestuurd met de uitnodiging om een review te schrijven over het hotel of de vlucht.

Op zich een waterdicht systeem, maar is de reiziger bereid voorafgaand aan zijn reis al actie te ondernemen om een review te schrijven? Ik durf het te betwijfelen. Bovendien is het niet het eerste initiatief voor een waterdicht reviewsysteem. Vorig jaar al zag bijvoorbeeld HotelMe het licht, die de verificatiemethode juist bij de hotelier neerlegt. Met op het moment reviews van slechts 62 hotels in Nederland en slechts 35 hotels in New York lijkt het ook daar nog niet echt storm te lopen. Dat doet de vraag rijzen of de consument wel zit te wachten op geverifieerde reviews.

Hebben geverifieerde reviews toekomst?

Is de gemiddelde internetgebruiker inmiddels niet gewoon voldoende getraind in het filteren van informatie op het internet? Al sinds het bestaan van het internet wemelt het op het net van onechte content. Zelfs gerenommeerde persbureaus trappen nog met regelmaat in een door een student in elkaar geknutselde video. Ik durf te stellen dat de gemiddelde internetgebruiker inmiddels dermate getraind is in het beoordelen van online informatie (het checken van de bron, gezond verstand, verifiëren bij andere bronnen etc.) dat hij overweg kan met een zekere mate van ‘valsheid in geschrifte’. Persoonlijk geloof ik dan ook niet dat een reviewsite met de perfecte verificatiemethode enkel hiermee TripAdvisor ooit van haar troon kan stoten. Daarvoor is de gemiddelde internetgebruiker inmiddels te getraind in het op waarde schatten van de diverse beoordelingen.

Wat doet TripAdvisor ondertussen?

Uiteraard moet TripAdvisor continu blijven werken aan methoden om valse reviews te voorkomen. Echter, met het bereiken van de honderdmiljoenste review gaat ook de wet van de grote getallen optreden. De enkele valse review die een hotelier ooit geschreven heeft valt steeds meer in het niet. Ook het publiek dat reviews schrijft wordt door deze groei steeds diverser: het beeld dat reviews alleen geschreven worden door notoire azijnzeikers en overoptimistische olijkerds klopt al lang niet meer. De gemiddelde score van een review is op dit moment zelfs een 4,08 op een schaal van 5.

Hoe belangrijk word-of-mouth is geworden in travel blijkt wel uit volgende grafiek van TripAdvisor:

tripadvisor onderzoek travel planning bronnen

Ondertussen blijft het platform vrolijk doorgroeien en lijfde het vorige week nog een soortement Instagram app in. Recent onderzoek, weliswaar uitgevoerd door TripAdvisor zelf, onderstreept nogmaals dat het reisbureau op de hoek het gaat afleggen tegen reviewsites, OTA’s en de aanbieder die hun reizen direct online verkopen.

Hebben jullie andere ervaringen met betrekking tot de betrouwbaarheid van reviews? Laat het me weten in de comments!

Afbeelding (cc): Aarongilson