• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

#MonthInReview honderd miljoen reviews op TripAdvisor: zijn ze te vertrouwen?

27 maart 2013 door Emile Breure

Het is vandaag de laatste woensdag van de maand en daarom tijd voor alweer de derde #MonthInReview! Het grootste nieuws van maart was toch wel de honderdmiljoenste review op TripAdvisor. Later meer over de mijlpaal van de reviewgrootmacht, maar eerst wil ik wat dieper ingaan op het fenomeen geverifieerde reviews.

Nieuwe initiatieven om reviews te verifiëren

In het begin van deze maand werd er namelijk een nieuw platform gelanceerd dat de strijd aan wil gaan met valse reviews. Traxo nodigt reizigers uit om de bevestigingsmail voor een geboekte reis aan hen te forwarden. Omdat Traxo beschikt over data van meer dan 1300 reisorganisaties kunnen ze aan de hand van de informatie in de e-mail eenvoudig controleren of de reis daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Aan de doorgelichte reizigers wordt, na verblijf, vervolgens automatisch een email gestuurd met de uitnodiging om een review te schrijven over het hotel of de vlucht.

Op zich een waterdicht systeem, maar is de reiziger bereid voorafgaand aan zijn reis al actie te ondernemen om een review te schrijven? Ik durf het te betwijfelen. Bovendien is het niet het eerste initiatief voor een waterdicht reviewsysteem. Vorig jaar al zag bijvoorbeeld HotelMe het licht, die de verificatiemethode juist bij de hotelier neerlegt. Met op het moment reviews van slechts 62 hotels in Nederland en slechts 35 hotels in New York lijkt het ook daar nog niet echt storm te lopen. Dat doet de vraag rijzen of de consument wel zit te wachten op geverifieerde reviews.

Hebben geverifieerde reviews toekomst?

Is de gemiddelde internetgebruiker inmiddels niet gewoon voldoende getraind in het filteren van informatie op het internet? Al sinds het bestaan van het internet wemelt het op het net van onechte content. Zelfs gerenommeerde persbureaus trappen nog met regelmaat in een door een student in elkaar geknutselde video. Ik durf te stellen dat de gemiddelde internetgebruiker inmiddels dermate getraind is in het beoordelen van online informatie (het checken van de bron, gezond verstand, verifiëren bij andere bronnen etc.) dat hij overweg kan met een zekere mate van ‘valsheid in geschrifte’. Persoonlijk geloof ik dan ook niet dat een reviewsite met de perfecte verificatiemethode enkel hiermee TripAdvisor ooit van haar troon kan stoten. Daarvoor is de gemiddelde internetgebruiker inmiddels te getraind in het op waarde schatten van de diverse beoordelingen.

Wat doet TripAdvisor ondertussen?

Uiteraard moet TripAdvisor continu blijven werken aan methoden om valse reviews te voorkomen. Echter, met het bereiken van de honderdmiljoenste review gaat ook de wet van de grote getallen optreden. De enkele valse review die een hotelier ooit geschreven heeft valt steeds meer in het niet. Ook het publiek dat reviews schrijft wordt door deze groei steeds diverser: het beeld dat reviews alleen geschreven worden door notoire azijnzeikers en overoptimistische olijkerds klopt al lang niet meer. De gemiddelde score van een review is op dit moment zelfs een 4,08 op een schaal van 5.

Hoe belangrijk word-of-mouth is geworden in travel blijkt wel uit volgende grafiek van TripAdvisor:

tripadvisor onderzoek travel planning bronnen

Ondertussen blijft het platform vrolijk doorgroeien en lijfde het vorige week nog een soortement Instagram app in. Recent onderzoek, weliswaar uitgevoerd door TripAdvisor zelf, onderstreept nogmaals dat het reisbureau op de hoek het gaat afleggen tegen reviewsites, OTA’s en de aanbieder die hun reizen direct online verkopen.

Hebben jullie andere ervaringen met betrekking tot de betrouwbaarheid van reviews? Laat het me weten in de comments!

Afbeelding (cc): Aarongilson

Gerelateerde Berichten

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • De waarde van sociale media en online reviews overschat?

    Locatie, prijs en een ervaring in het verleden zijn de belangrijkste redenen om voor een…

  • Hotels
    Tips om visueel uit te blinken op TripAdvisor

    Visuele content is belangrijker dan ooit, mensen willen weten waar ze terecht komen en geïnspireerd…

Categorie: Customer service, Online PR en branding, Social media Tags: consumentenvertrouwen, Monthinreview, reviews, TripAdvisor

Over Emile Breure

Emile Breure is Online Marketeer bij Canal Company, de grootste rederij van de Amsterdamse grachten: 's lands grootste attractie na de Efteling. Emile behaalde een master Marketing aan de Radboud Universiteit en maakte via Olery kennis met de online travel wereld. Voor TravelNext blogt hij over de online ontwikkelingen rondom 'Tours & Activities' en het toerisme in Amsterdam.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Klagen op internet: reviews in de travel- en hospitality industry - TravelNext schreef:
    10 mei 2013 om 11:02

    […] etc. Allemaal zaken die vooraf erg lastig in te schatten zijn door de consument, maar die wél een grote impact op de klanttevredenheid […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

NHTV Airbnb travel hotels Facebook TUI reizen Google Vakantiebeurs TripAdvisor technologie mobiel onderzoek instagram destinatiemarketing KLM Booking.com Expedia reviews Social Media

Secundaire Sidebar

Categorieën

Archieven

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring