Een hoogtepunt op woensdag, 9 maart 2011 vormde de presentatie van Keith Bellows (Editor in chief, National Geographic Traveler) gedurende de ITB Future Days. In 45 minuten spreektijd deelde hij informatie hoe men de toerist kan verleiden om een bestemming te bezoeken. Het vertellen en delen van reisverhalen wordt sterk gewaardeerd en men moet zijn doelgroep duidelijk in kaart hebben gebracht. Daarnaast ligt de focus op nieuwe media. National Geographic is recent begonnen met foto layers te werken. Het overlappen van foto’s wat uiteindelijk een bewegend film creëert (voorbeeldfilmpje National Geographic van New York). Films en virtuele werelden raken de consument, dit maakt het zo bijzonder. Voor bestemmingen is het belangrijk niet alleen een vakantieplek te zijn maar ook een echt avontuur. Een bestemming moet daarnaast zijn eigen Unique Selling Point (USP) creëren om onderscheidend te zijn. “Sustainibility” speelt ook meer en meer een rol voor bestemmingen. Men moet laten zien dat men zijn rijke natuurschatten goed bewaard.

Keith wijst erop dat men van de grote speler in de industrie moet leren en ook soms ideeën stelen. Reisverhalen die de harten raken zijn uniek en worden een must binnen het travel journaalisme. “De locals” zijn ook een rijke inspiratiebron, toon deze mensen in jouw verhalen en leg de emoties van de mensen vast in beelden. Wees enorm social in huidige tijden van social media. Keith laat een voorbeeld zien van National Geographic waar de hoofdrolspeler van deze campagne, Andrew, op reis gaat in Australië en alle belevenissen zijn te volgen op de website http://travel.nationalgeographic.com/travel/wheres-andrew/. Mensen voelen zich betrokken bij deze verhalen en blijven hem volgen op deze blog. Tourism Australia is sinds kort ook met soortgelijk campagne van start gegaan (http://www.australia.com/campaigns/makingtracks/).

Na de aswolk had IJsland problemen toeristen naar hun bestemming te krijgen. Men besloot een YouTube campagne te starten met een film om IJsland weer op de kaart te brengen. Men ging grappig om met de ernstige gebeurtenissen en een aantal spots zijn te zien in dit video: http://www.youtube.com/watch?v=pERqvjkUmCI. Deze campagne booste toerisme met rond 20% in deze regio. Voornamelijk het worden aanbevolen door vrienden was het sterkst gewaardeerd. Dit bewijst, mensen luisteren graag naar hun vrienden. Keith heeft ook verteld dat men eerlijk met zichzelf moet zijn en dat men moet blijven innoveren in de huidige tijd. Men moet vooruit kijken, de volgende generatie gaat de bus rijden. Keith werkt zelf intensief samen met de jonge talenten binnen National Geographic om de krachten effectief te bundelen.

Concluderend wijst Keith erop dat men niet zo zeer van bestemmingen moet uitgaan, maar meer van verhalen. Het is belangrijk de lezers verhalen over menselijke relaties en behoeften aan te bieden. Het gaat om bestemmingen, “connectivity” en de belevenissen van mensen.