In een van de laatste Think Tank lezingen op de ITB 2014 hebben experts uit de toerisme industrie vanuit diverse invalshoeken belicht welke kansen en oplossingen er zijn om ook in toekomst destinaties succesvol te marketen. De panelleden van deze discussieronde: Gene Quinn (Tnooz), Martin Stoll (Sparkloft Media), Charlie Ballard  (Tripadvisor), Claudia Capelli (Bologna Welcome), Sofia Caresten (Visit Stockholm) en Hans Petter (Visit Norway). Moderator was  Nicholas Hall (Digital Tourism Think Tank). Welke rol moeten DMO’s aannemen vanaf nu?

Wees eindredacteur en creëer magische momenten als DMO

De verhalen die destinaties naar hun doelgroep communiceren concurreren met tonnen van andere data en verhalen. Het is geen probleem dat men geen data ter beschikking heeft als destinatie, de massa aan data is te groot. Hierin moet men toch meer uitblinken als destinatie. Martin geeft het advies hierin meer aansturend te zijn. De DMO moet meer een eindredacteur worden en moet het schrijven van de teksten aan de reizigers overlaten. Destinaties moeten leren magische momenten te creëren, zoals het merk Apple doet. Als men een Apple verpakking opent is dat al een belevenis moment.

De VS als voorloper voor digitale trends en inspiratiebron

Er wordt benadrukt ook dat digitale trends toch vaak in de VS ontstaan en vervolgens rond zes maanden later in Europa geïntroduceerd worden. Zo heeft Google bijvoorbeeld aangekondigd in het 3e/4e kwartaal van 2014 Google Glass in de VS  op de consumentenmarkt te brengen. Daarnaast wordt in de VS voorspeld dat diensten die gebaseerd zijn op de sharing community (zoals Couchsurfing) toe zullen nemen en meer concurrentie zullen vormen. DMO’s zullen zich daarop blijven focussen om reizigers naar hun bestemming te krijgen en top service te verlenen!

Verleen een uitmuntende service als DMO

De grootte van de data die men als DMO zijnde wil monitoren is zeer moeilijk en uitdagend aldus Charlie Ballard van Tripadvisor. De Online Travel Agencies (OTA’s) zijn sterk in het genereren van boekingen, volgens Charlie is het belangrijk dat DMO’s zich blijven focussen op de boodschap die ze naar de consument te brengen en een uitmuntende service te verlenen. Men kan zo goed de taken opsplitsen: De OTA’s focussen zich op het genereren van boekingen en de DMO’s zorgen voor een uitmuntende communicatie en service naar de consument toe.

Bologna Welcome – social media free trip

Bologna heeft veel in hun website en online marketing kanalen geïnvesteerd aldus Claudia Capelli van Bologna Welcome. In een samenwerking met andere toeristische stakeholders heeft de organisatie een half jaar geleden de social media free trip campagne gestart in de UK. In plaats van bloggers had men besloten gewone mensen voor deze campagne in de UK aan te spreken. Via hun sociale netwerken wilde men de destinatie Bologna wereldwijd promoten. De aanzet was ‘Pay a Holiday with your Content’. De winnaars betalen hun reis naar Bologna met content zoals foto’s, video’s, status updates, en check-ins. Bologna Welcome heeft de kandidaten geselecteerd op basis van netwerkgrootte, kwaliteit van hun content en hun favoriete motieven wat betreft de destinatie (bijv. shopping, culinair, …). Alle content in vorm van video’s is gebundeld op deze site. 130 kandidaten hadden zich opgeven en er zijn uiteindelijk 12 winnaars gekozen die een bezoek hebben gebracht aan Bologna. Sinds de start van het project hebben zich (in de UK) de unieke bezoekersaantallen op de site verdrievoudigd. Omdat het project zeer succesvol was wil Bologna Welcome in toekomst hier nog verder in investeren. Meer achtergrondinformatie over de campagne is hier te vinden.

Om het maximale rendement uit de online marketing kanalen te halen zullen bedrijven zich voornamelijk moeten focussen op de geformuleerde targets per medium en per medium ook verschillende boodschappen (content) naar de doelgroep moeten communiceren.

Mobiel: de beste en enthousiasmerende verhalen komen van reizigers

De grootste uitdagingen op dit moment zijn volgens de ontwikkelingen rondom mobiel. Dit medium biedt nog veel potentie voor de toekomst. Toch moet een organisatie hiervoor genoeg expertise in huis hebben en destinaties worden gedwongen met hetzelfde budget (of minder nog) op meerdere vlakken te excelleren.

Visit Norway besteed zelf ook meer geld aan digitale inspanningen. Bij Visit Norway motiveert men ook de bezoeker om goede content over de destinatie te verspreiden, de beste en enthousiasmerende verhalen komen van de reizigers, die daadwerkelijk de bestemming beleven. Daarom biedt Noorwegen bijna overal free Wi-Fi aan en concentreert Visit Norway zich op de customer service door steeds te optimaliseren en uitmuntende service te verlenen.

Op 20 en 21 november 2014 vind in Barcelona het Digital Tourism Innovation Campus plaats waar verder ingegaan wordt op o.a. deze topics. Voor meer informatie over het evenement klik hier.

Als DMO zijnde: Wat is jullie mening/feedback omtrent deze discussiepunten. In hoeverre spelen jullie al in op bovenstaande punten?