In het panel met Cherry Picker gingen we in discussie met drie topbloggers over hun visie op het eerdere bloggersonderzoek. Het gaat om het onderzoek naar ‘het profiel van een travelblogger‘. Op de barkrukken: Girlslovetotravel.com (40.000 unieke bezoekers per maand), Franceskakookt.nl (120.000 unieke bezoekers per maand) en Lars Tibben (meest invloedrijke mannelijke blogger van Nederland). 

Een blog is een blauwdruk van een persoon en heeft een lange termijn visie, bloggers zijn ambassadeurs van de merken waarmee ze samenwerken en hun content is gericht op doeltreffende interactie met hun volgers. Daarin verschillen blogs aanzienlijk van online magazines en websites. We zoomen met deze influencers in op reputatie, tips, tricks, sales en opinie. Want;

Bloggers zijn niet alleen jonge meisjes die gratis op vakantie willen.

Traffic is alles, duurzaam bloggen nog belangrijker

Franceska: ik ben een inspiratiekanaal

Het rapport is een bevestiging van waar het met bloggers heen gaat. Bloggers kijken goed naar wat past bij hun achterban. Op basis daarvan kijk je naar de merken die het beste bij je passen. Daar hoort ook NEE zeggen bij.

  • Doorgroeien betekent ook ‘dagfees’

Als je besluit na 2 jaar – op het kritieke kantelpunt waarop veel bloggers beseffen dat het anders moet – door te gaan met je blog op een professioneel niveau, dan moet je ook professionaliseren. Op dat moment wordt je een echt bedrijf, en dat betekent ook dat je een dagfee moet vragen voor als je op reis bent. Want je werkt! De dagfee is een prijs; die je een bepaalde zekerheid geeft om van je blog te kunnen leven, als professional.

Vi: de markt wordt volwassen

Voorheen waren we ons minder bewust van de waarde van onze achterban (de volgers en lezers). Er ontstaan nu gelukkig meer balans in samenwerkingen met bedrijven. Slimme marketeers bedachten in een vroeg stadium een redelijk eenvoudige constructie met bloggers in het begin (we sturen ze gratis op vakantie en ze schrijven iets), maar nu leert de blogger steeds beter nadenken over wat de behoeften zijn van het merk en vooral ook van het eigen publiek. ‘Hoe kun je dat samen laten smelten met de behoefte van een bestemming?’ is een actuele vraag. Doordat veel bloggers geen dagprijs krijgen als ze op reis gaan, wordt het haast moeilijk om het bij te houden als prof. Een blog bestaat gemiddeld 2 jaar en wanneer iemand besluit na dat moment te stoppen, gaat er heel veel kennis verloren. Door er een dagprijs aan te koppelen, kan er eens structureel en duurzaam business model ontwikkeld worden. Je werkt hard, je moet vrij vragen van je werk, anderen hebben een familie, dus het is enorm plannen. Je dag start toch om 7 uur en duurt gemiddeld tot 12 uur als je op reis bent en blogt.

  • Label: als iets leuks is, waarom zou je er dan voor betaald krijgen?

Wij checken continu onze analytics en leren veel over onze achterban. Wanneer wordt er op een linkje geklikt? Wij snappen ook wel dat dit belangrijk is voor een merk. Door te meten, leren we heel veel. Als iemand dus na 2 jaar besluit dat het niet haalbaar is op deze manier te bloggen, is het zonde dat al die specialistische kennis verloren gaat.

Lars Tibben: wees niet teveel op jezelf

Het merendeel van de bloggers werkt er misschien niet fulltime in, maar als je het goed aanpakt kun je er toch wel mee leven. Een merk benadert jou om samen te werken, benadert jou om de juiste keywords te vertalen naar jouw eigen tekst. Zorg dat je van beide kanten enthousiast bent en toch wel luistert naar je klant.

  • Mijn geheime truc: luister naar je klant

Ik heb een aantal langlopende samenwerkingen, maar het merk weet precies wat ze kunnen verwachten. Als ze in bepaalde maanden een product willen high-lighten, weten ze wat ze aan content van mij krijgen. Dat is wel ontzettend belangrijk. Afspraken dus.

De site moet clean zijn – advertenties, hoe zit het daarmee?

  • Vi (Girlslovetotravel)

Een objectief verhaal heb je als blogger toch al niet. Zoals een krant een gebalanceerd artikel kan schrijven, krijg je dat bij ons niet, of althans minder, het is onze persoonlijke ervaring. Volgers kennen ons, volgens ons jaren en nemen van mij aan wat ik schrijf. We letten er ook op dat het waar is wat we schrijven en onze volgers ook dezelfde dingen beleven. Je moet niet door de mand vallen.

  • Lars (Larstibben)

Kliks en doorkliks naar een site van een merk, daar geloof ik in. Iemand leest liever een interessant verhaal, dan dat degene doorklikt op advertenties. Je wordt als lezer meegenomen in het verhaal en het blog en wordt daar enthousiast van.

  • Franceska (Franceskakookt)

Vragen als: kun je een klikgarantie geven, antwoord ik met ‘nee ik ben geen saleskanaal’. Ik vind het belangrijk dat ik in mijn analytics zie dat ze bijvoorbeeld 4 minuten op mijn verhaal doorbrengen en vervolgens daarna doorklikken. Dat heeft waarde.

Ik ben benieuwd of andere bloggers zich ook in deze opinies kunnen vinden! Discussieer mee op #etravel15

Credits header afbeelding: Maaco (CC)