• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Omdat bloggers booming zijn #etravel15

11 juni 2015 door Lobke Elbers

In het panel met Cherry Picker gingen we in discussie met drie topbloggers over hun visie op het eerdere bloggersonderzoek. Het gaat om het onderzoek naar ‘het profiel van een travelblogger‘. Op de barkrukken: Girlslovetotravel.com (40.000 unieke bezoekers per maand), Franceskakookt.nl (120.000 unieke bezoekers per maand) en Lars Tibben (meest invloedrijke mannelijke blogger van Nederland). 

Een blog is een blauwdruk van een persoon en heeft een lange termijn visie, bloggers zijn ambassadeurs van de merken waarmee ze samenwerken en hun content is gericht op doeltreffende interactie met hun volgers. Daarin verschillen blogs aanzienlijk van online magazines en websites. We zoomen met deze influencers in op reputatie, tips, tricks, sales en opinie. Want;

Bloggers zijn niet alleen jonge meisjes die gratis op vakantie willen.

Traffic is alles, duurzaam bloggen nog belangrijker

Franceska: ik ben een inspiratiekanaal

Het rapport is een bevestiging van waar het met bloggers heen gaat. Bloggers kijken goed naar wat past bij hun achterban. Op basis daarvan kijk je naar de merken die het beste bij je passen. Daar hoort ook NEE zeggen bij.

  • Doorgroeien betekent ook ‘dagfees’

Als je besluit na 2 jaar – op het kritieke kantelpunt waarop veel bloggers beseffen dat het anders moet – door te gaan met je blog op een professioneel niveau, dan moet je ook professionaliseren. Op dat moment wordt je een echt bedrijf, en dat betekent ook dat je een dagfee moet vragen voor als je op reis bent. Want je werkt! De dagfee is een prijs; die je een bepaalde zekerheid geeft om van je blog te kunnen leven, als professional.

Vi: de markt wordt volwassen

Voorheen waren we ons minder bewust van de waarde van onze achterban (de volgers en lezers). Er ontstaan nu gelukkig meer balans in samenwerkingen met bedrijven. Slimme marketeers bedachten in een vroeg stadium een redelijk eenvoudige constructie met bloggers in het begin (we sturen ze gratis op vakantie en ze schrijven iets), maar nu leert de blogger steeds beter nadenken over wat de behoeften zijn van het merk en vooral ook van het eigen publiek. ‘Hoe kun je dat samen laten smelten met de behoefte van een bestemming?’ is een actuele vraag. Doordat veel bloggers geen dagprijs krijgen als ze op reis gaan, wordt het haast moeilijk om het bij te houden als prof. Een blog bestaat gemiddeld 2 jaar en wanneer iemand besluit na dat moment te stoppen, gaat er heel veel kennis verloren. Door er een dagprijs aan te koppelen, kan er eens structureel en duurzaam business model ontwikkeld worden. Je werkt hard, je moet vrij vragen van je werk, anderen hebben een familie, dus het is enorm plannen. Je dag start toch om 7 uur en duurt gemiddeld tot 12 uur als je op reis bent en blogt.

  • Label: als iets leuks is, waarom zou je er dan voor betaald krijgen?

Wij checken continu onze analytics en leren veel over onze achterban. Wanneer wordt er op een linkje geklikt? Wij snappen ook wel dat dit belangrijk is voor een merk. Door te meten, leren we heel veel. Als iemand dus na 2 jaar besluit dat het niet haalbaar is op deze manier te bloggen, is het zonde dat al die specialistische kennis verloren gaat.

Lars Tibben: wees niet teveel op jezelf

Het merendeel van de bloggers werkt er misschien niet fulltime in, maar als je het goed aanpakt kun je er toch wel mee leven. Een merk benadert jou om samen te werken, benadert jou om de juiste keywords te vertalen naar jouw eigen tekst. Zorg dat je van beide kanten enthousiast bent en toch wel luistert naar je klant.

  • Mijn geheime truc: luister naar je klant

Ik heb een aantal langlopende samenwerkingen, maar het merk weet precies wat ze kunnen verwachten. Als ze in bepaalde maanden een product willen high-lighten, weten ze wat ze aan content van mij krijgen. Dat is wel ontzettend belangrijk. Afspraken dus.

De site moet clean zijn – advertenties, hoe zit het daarmee?

  • Vi (Girlslovetotravel)

Een objectief verhaal heb je als blogger toch al niet. Zoals een krant een gebalanceerd artikel kan schrijven, krijg je dat bij ons niet, of althans minder, het is onze persoonlijke ervaring. Volgers kennen ons, volgens ons jaren en nemen van mij aan wat ik schrijf. We letten er ook op dat het waar is wat we schrijven en onze volgers ook dezelfde dingen beleven. Je moet niet door de mand vallen.

  • Lars (Larstibben)

Kliks en doorkliks naar een site van een merk, daar geloof ik in. Iemand leest liever een interessant verhaal, dan dat degene doorklikt op advertenties. Je wordt als lezer meegenomen in het verhaal en het blog en wordt daar enthousiast van.

  • Franceska (Franceskakookt)

Vragen als: kun je een klikgarantie geven, antwoord ik met ‘nee ik ben geen saleskanaal’. Ik vind het belangrijk dat ik in mijn analytics zie dat ze bijvoorbeeld 4 minuten op mijn verhaal doorbrengen en vervolgens daarna doorklikken. Dat heeft waarde.

Ik ben benieuwd of andere bloggers zich ook in deze opinies kunnen vinden! Discussieer mee op #etravel15

Credits header afbeelding: Maaco (CC)

Gerelateerde Berichten

  • TBDItaly: tips om te professionaliseren als reisblogger

    Europa heeft er sinds deze maand een nieuw evenement bij dat de toerisme sector in…

  • Bloggers en de reiswereld op de vakantiebeurs: ROI, experience en samenwerken #vb15

    Op 14 januari waren we getuige van een van de mooiste programma's op de Vakantiebeurs…

  • Highlights Blog Conferentie 'Travel Blogger Destination Italy' 2014

    TBDI 2014, oftewel Travel Blogger Destination Italy, dat op 8-10 oktober in Rimini werd gehouden,…

  • TBDItaly: tips om te professionaliseren als reisblogger

    Europa heeft er sinds deze maand een nieuw evenement bij dat de toerisme sector in…

  • Bloggers en de reiswereld op de vakantiebeurs: ROI, experience en samenwerken #vb15

    Op 14 januari waren we getuige van een van de mooiste programma's op de Vakantiebeurs…

  • Highlights Blog Conferentie 'Travel Blogger Destination Italy' 2014

    TBDI 2014, oftewel Travel Blogger Destination Italy, dat op 8-10 oktober in Rimini werd gehouden,…

Categorie: E-commerce Tags: #etravel15, bloggers, travelbloggen

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Reacties

  1. Tessa aan de Stegge zegt

    15 juni 2015 om 13:31

    Dankjewel Lobke voor het verslag van onze presentatie + paneldiscussie 🙂

    • Lobke Elbers zegt

      16 juni 2015 om 09:20

      Dank Tessa. Het was een mooie discussie. Geeft precies weer waar we ‘nu’ staan in de bloggerswereld!

Trackbacks

  1. 'Het manco van de reisblogger' - TravelNext schreef:
    15 september 2015 om 09:00

    […] uitnodigen. Je zou kunnen zeggen dat mijn eigen research hierin ook tekort is geschoten. Maar ‘omdat bloggers booming zijn’ en omdat je er vanuit gaat dat iemand weet voor welk onderwerp hij afreist naar een ander land, […]

  2. Wake up call: 4 metatrends waar we echt niet meer omheen kunnen in de reiswereld - TravelNext schreef:
    2 oktober 2015 om 11:01

    […] meer zoeken merken in de travelindustrie dan ook bloggers, vloggers en andere influencers op om hun verhaal te vertellen. Een nieuwe dimensie aan de ‘traditionele’ persreizen, zijn de ervaringen die (jonge) bloggers […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Google TUI KLM Expedia mobiel Booking.com destinatiemarketing onderzoek TripAdvisor instagram NHTV Social Media reizen Vakantiebeurs technologie reviews Airbnb Facebook hotels

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext