Luchthaven Schiphol is zich goed bewust van haar klanten. Gisteren stuurde de luchthaven een persbericht uit waarin Schiphol de launch van de nieuwe Schiphol app aankondigt. Met die nieuwe app kunnen bezoekers de borden in Chinees/Mandarijn lezen. De app navigeert de Chinese passagier door de luchthaven en vertaalt de bewegwijzering op Schiphol in het Mandarijn. Door goed te luisteren naar de behoefte van klanten kan Schiphol de service aan haar klanten verhogen en bovendien meer omzet maken in de rol van zowel arrival- als transit-airport! Ik vind het een goed voorbeeld van gedegen marktonderzoek en het verbinden van offline en online marketing met als doel meer omzet maken.

Ik ben heel benieuwd of ze ook in de app statistieken vastleggen van het gebruik in combinatie met GPS data zodat knelpunten opgelost kunnen worden in de routing op de luchthaven.

Hieronder het persbericht

Functionaliteiten Chinese app
De app biedt de Chinese passagier informatie over:

  • productaanbiedingen
  • vluchten
  • openbaar vervoer
  • bagage
  • medische services en
  • plattegronden van de lounges in het Mandarijn.

Daarnaast ‘vertaalt’ de app via de camera van de smartphone de bebording op de luchthaven direct in het Mandarijn. Nu al op Android-toestellen, op korte termijn is deze versie ook te downloaden op de iPhone. Otto Ambagtsheer, directeur Business Area Consumers van Amsterdam Airport Schiphol:

We hebben, samen met Aéroports de Paris, de app ontwikkeld en zijn hiermee de eerste luchthavens in Europa die Chinese passagiers op deze wijze in hun eigen taal aanspreken. Een groot percentage van de Chinese passagiers dat via Schiphol reist, spreekt en leest geen of beperkt Engels. Met deze app en de bijbehorende campagne verwachten we het groeiende aantal Chinese passagiers een hartelijk welkom en een prettige aankomst op Schiphol te bieden

Chinees Welkom
Vandaag wordt in China het Chinese Nieuwjaar gevierd; voor de Chinese gemeenschap een groot feest. Dat betekent ook dat in de maand januari veel Chinese passagiers op reis gaan om de nieuwjaarsperiode met hun familie te vieren. De hele maand januari worden alle Chinese passagiers bij aankomst op Schiphol bij de gate in het Mandarijn door hostessen welkom geheten. Ook ontvangen zij een overzicht met de vertaling van praktische Engelse en Nederlandse woorden in hun moedertaal. Deze medewerkers zijn te herkennen aan de ‘Ik spreek Mandarijn-button’.

Op de F-pier is tevens een speciale showroom ingericht met toeristische- en productinformatie voor de Chinese reizigers. In de horecagelegenheden achter de paspoortcontrole worden diverse Chinese maaltijden bereid.

Gezamenlijke ontwikkeling
De Chinese app is ontwikkeld door M2Mobi, in opdracht van Schiphol Group en Aéroports de Paris. De beide luchthavenondernemingen zijn op 1 december 2008 een langdurige samenwerking aangegaan om een leidende, wereldwijde luchthavenalliantie te vormen en hebben een wederzijds aandelenbelang in elkaar genomen van 8% om hun betrokkenheid bij de samenwerking te versterken. De ontwikkeling van de Chinese innovatieve app weerspiegelt de samenwerking tussen beide luchthavens.