Deze week verscheen het nieuws dat Uber elke app-ontwikkelaar, die dat wil, een Uber widget kan inbouwen, zodat ritten besteld kunnen worden in die betreffende app-omgeving. De ‘ride requests’ kosten maar enkele minuten om in te bouwen. De Uber experience kan op deze manier via iedere travel app geïntegreerd worden. En dat biedt kansen. Als is vooralsnog vooral Hilton enthousiast.

Ride request voor de hotellerie

Deze (uitgebreidere) optie biedt enorme potentie voor reizen en zakenreizen. Hilton heeft bijvoorbeeld al aangegeven om de functie routeplanner en citymapper in te gaan bouwen. De app van Hilton, hoeft nu niet meer verlaten te worden om naar de Uber app te gaan, om een rit te bestellen.

‘App-embedding’ of API?

In plaats van enkel de ‘bestelknop’ te integreren in de bestaande app, die doorverwijst naar de Uber app, kan het uiterlijk van de Uber app nu aangepast worden aan de stijl van de app waarin op de ‘Bestel’ knop is gedrukt. Mensen zien binnen de uber-app dan bijvoorbeeld het kamernummer van het hotel.

Het wordt dus straks heel normaal om meerdere apps in apps te embedden. Vraag is wel, wie wordt er leidend? Gelukkig (althans, denk ik) stelt een vervoersdienst als Uber zich nederig op en biedt het haar diensten aan binnen de app van een hotel. Andersom zou ook vreemd zijn. Maar wel mogelijk. Echter worden data op deze manier van samenwerken wel op een makkelijke manier verzameld.
Slim dus, als je net als aanbieder Uber, slechts een onderdeel van de reisketen bent, en op deze manier je diensten aanbiedt, op relevante momenten voor de reiziger. Wanneer wil een bedrijf een app-in-app integreren? Juist, wanneer het iets toevoegt voor de gast.
Organisaties die ‘iets met travel’ willen, doen er dus slim aan te investeren in apps en integraties daarvan. Niet voor niets zie je nu taxidiensten met hotels samenwerken (in-app) of reisorganisaties, met reisgidsen ontwikkelaars (in-app). Ook KLM maakt gebruik van die in-app opties met Airbnb en Uber.

Seamless travel experience

Door deze toepassingen worden reiservaringen steeds meer seamless voor de gebruiker. Waarschijnlijk weet de gebruiker straks überhaupt nog maar weinig over wie welke data ontvangt. Hetzelfde als nu met bijvoorbeeld OTA’s aan de gang is. Bij wie zijn we nu eigenlijk klant? De verschuiving die daarin heeft plaatsgevonden op websites, kon niet uitblijven om zich ook mobiel verder door te ontwikkelen.

Echter wanneer de gebruikers van de Uber app-in app de gegevens laden, komen zij wel in de ‘vertrouwde’ Uber omgeving terecht. Compleet dus met product selectie, pick up time, & time to destination.

Wereldwijd is de widget voor alle app-ontwikkelaars toegangkelijk vanaf half april.

Next level voor Hilton door Uber

Eerder werkte Uber al samen met de hospitality industrie, met het gezamenlijke doel van Hilton en Uber om bestemmingen als locals te ontdekken. Oftewel, Uber gebruikers leveren lokale aanbevelingen aan de hotelgasten.
Een eerdere samenwerking met Uber en Hilton zorgde ervoor dat met de integratie van de ‘ride reminder’ hotelgasten simpelweg hun route naar het hotel konden boeken met de ride-reminder. In dit geval ging dit nog via de boekingsbevestiging per e-mail. Door je in te schrijven en je nummer te registreren kon Uber pushberichten sturen wanneer het tijd was om uit te checken, en waarop je kon klikken om vanaf jouw huidige bestemming de Uber kon laten komen. Het hoteladres staat dus automatisch in de app vermeld.
Hilton is een hotel dat al vaker in de spotlights is gekomen vanwege haar mobile-first approach. Ook met deze samenwerkingen maken ze een stap in next level vergemakkelijken van de reiservaring van hun hotelgasten.
Who’s next?