Omdat reizen een mobiele activiteit is, hebben reisorganisaties de komende jaren steeds vaker en meer te maken met mobiele apparaten en sociale media als een belangrijke sales en customer service kanaal. Om mobiel en sociale media optimaal in te zetten en de juiste boodschappen over te brengen aan de juiste doelgroep, moeten marketeers in de reisbranche een gedegen social media strategie inzetten. Door dit te doen kunnen bedrijven dialogen met stakeholders en hun doelgroep aan gaan die er toe doen. Waarna deze dialogen tot een hoge engagement kunnen leiden en betrokkenheid bij de organisatie. Op TTG Asia gaven ze marketeers die beginnen met mobiel en sociale media een aantal handvatten! Waarvan je hier in het kort de belangrijkste punten ziet.

Eigenlijk is de dialoog tussen consumenten zelf al gaande. In 2012 alleen al was ongeveer 42 procent van de status updates op Facebook reis-gerelateerd. Dit illustreert het immense bereik en het potentieel van sociale media.

Hoe te werk?

Social media marketing staat centraal in de 2014 marketingplannen van veel reisorganisaties. Met meer dan een miljard smartphones wereldwijd en een penetratiegraad voor mobiele telefonie van 148,9 procent in Singapore is een mobiele content strategie belangrijker dan voorheen. TTG Asia geeft marketeers uit de reisbranche enkele handvatten waarmee ze kunnen beginnen met het op zetten van een strategie:

  • Begin met luisteren op sociale media. Luister op Twitter, Facebook en andere sociale media wat consumenten over jouw merk, jouw branche en je concurrenten zeggen. Hiervoor zijn veel gratis tools (Hootsuite, Tweetdeck enz.) en betaalde tools (Coosto, Buzzcapture, enz) te vinden. Over tools kun je hier meer lezen!
  • Zet een eerste strategie op, bepaal de sociale media waar jij wilt zijn, welk verhaal je wilt vertellen en hoe en hoe snel je antwoord geeft op vragen vanuit sociale media.
  • Daarna kun je aan de slag met het verwerven van fans. Dit kun je zowel autonoom doen als door gebruik te maken van gemakkelijk toegankelijke sociale media tools om uit te reiken naar specifieke doelgroepen.
  • Vervolgens moet jouw organisatie het verhaal vertellen aan de consument via de door jou onderbouwde sociale media. Als het goed is heb je in je strategie al bekeken waar en hoe je dat verhaal gaat vertellen.

Waar je ook rekening mee moet en/of kunt houden bij het opzetten van een strategie:

  • Social media kan je ook helpen klantenbinding op te bouwen. Marketeers proberen de juiste prikkels te bieden aan fans die op hun beurt de berichten willen delen.
  • Sociale media kunnen ook worden gebruikt als een CRM-platform dat u in staat stelt om uw database te passen en updates publiceren op uw loyaliteit en beloningen programma leden.

Het artikel op TTG geeft een mooi voorbeeld van Starwood Hotels en Resorts, die op een congres in Singapore haar ervaringen deelden over de groei van online boekingen door het plaatsen van advertenties getarget op klanten op Facebook. Starwood zag hierna haar ROI groeien met meer dan 35 keer.

Lees het hele bericht op TTG Asia

Credits afbeelding: Kevin Dooley