• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Sociale media in de reisbranche, maar waar begin je?

20 januari 2014 door Annelies Hulshof

Omdat reizen een mobiele activiteit is, hebben reisorganisaties de komende jaren steeds vaker en meer te maken met mobiele apparaten en sociale media als een belangrijke sales en customer service kanaal. Om mobiel en sociale media optimaal in te zetten en de juiste boodschappen over te brengen aan de juiste doelgroep, moeten marketeers in de reisbranche een gedegen social media strategie inzetten. Door dit te doen kunnen bedrijven dialogen met stakeholders en hun doelgroep aan gaan die er toe doen. Waarna deze dialogen tot een hoge engagement kunnen leiden en betrokkenheid bij de organisatie. Op TTG Asia gaven ze marketeers die beginnen met mobiel en sociale media een aantal handvatten! Waarvan je hier in het kort de belangrijkste punten ziet.

Eigenlijk is de dialoog tussen consumenten zelf al gaande. In 2012 alleen al was ongeveer 42 procent van de status updates op Facebook reis-gerelateerd. Dit illustreert het immense bereik en het potentieel van sociale media.

Hoe te werk?

Social media marketing staat centraal in de 2014 marketingplannen van veel reisorganisaties. Met meer dan een miljard smartphones wereldwijd en een penetratiegraad voor mobiele telefonie van 148,9 procent in Singapore is een mobiele content strategie belangrijker dan voorheen. TTG Asia geeft marketeers uit de reisbranche enkele handvatten waarmee ze kunnen beginnen met het op zetten van een strategie:

  • Begin met luisteren op sociale media. Luister op Twitter, Facebook en andere sociale media wat consumenten over jouw merk, jouw branche en je concurrenten zeggen. Hiervoor zijn veel gratis tools (Hootsuite, Tweetdeck enz.) en betaalde tools (Coosto, Buzzcapture, enz) te vinden. Over tools kun je hier meer lezen!
  • Zet een eerste strategie op, bepaal de sociale media waar jij wilt zijn, welk verhaal je wilt vertellen en hoe en hoe snel je antwoord geeft op vragen vanuit sociale media.
  • Daarna kun je aan de slag met het verwerven van fans. Dit kun je zowel autonoom doen als door gebruik te maken van gemakkelijk toegankelijke sociale media tools om uit te reiken naar specifieke doelgroepen.
  • Vervolgens moet jouw organisatie het verhaal vertellen aan de consument via de door jou onderbouwde sociale media. Als het goed is heb je in je strategie al bekeken waar en hoe je dat verhaal gaat vertellen.

Waar je ook rekening mee moet en/of kunt houden bij het opzetten van een strategie:

  • Social media kan je ook helpen klantenbinding op te bouwen. Marketeers proberen de juiste prikkels te bieden aan fans die op hun beurt de berichten willen delen.
  • Sociale media kunnen ook worden gebruikt als een CRM-platform dat u in staat stelt om uw database te passen en updates publiceren op uw loyaliteit en beloningen programma leden.

Het artikel op TTG geeft een mooi voorbeeld van Starwood Hotels en Resorts, die op een congres in Singapore haar ervaringen deelden over de groei van online boekingen door het plaatsen van advertenties getarget op klanten op Facebook. Starwood zag hierna haar ROI groeien met meer dan 35 keer.

Lees het hele bericht op TTG Asia

Credits afbeelding: Kevin Dooley

Gerelateerde Berichten

  • kracht van de sociale media
    Destinaties en de kracht van sociale media [infographic]

    Reizen en sociale media zijn een killer combinatie. Dat reizigers gebruik maken van sociale media…

  • Hotels en sociale media anno 2012

    In een onderzoek van Tripadvisor: ‘Tripadvisor Industry Index’ werden 9000 hoteliers wereldwijd ondervraagd over hun…

  • D-reizen start vakantieadvies via sociale media

    D-reizen start een pilot met het geven van vakantieadvies via sociale media. De reisorganisatie biedt…

Categorie: Customer service, Social media

Over Annelies Hulshof

Annelies heeft aan de wieg gestaan van TravelNext, en was de eerste communitymanager van dit kennisplatform. Na haar studie Communicatie met specialisatie 'nieuwe media' kwam in TravelNext haar passie voor online marketing en reizen samen! Annelies is zelf ook fervent reiziger en schrijft nu vanuit het Belgische Gent.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De top 14 blogs van 2014 op TravelNext - TravelNext schreef:
    31 december 2014 om 10:14

    […] Om mobiel en sociale media optimaal in te zetten en de juiste boodschappen over te brengen aan de juiste doelgroep, moeten marketeers in de reisbranche een gedegen social media strategie inzetten. Door dit te doen kunnen bedrijven dialogen met stakeholders en hun doelgroep aan gaan die er toe doen. Pas daarna kunnen deze dialogen leiden tot een hoge engagement kunnen leiden en betrokkenheid bij de organisatie. Een aantal tips! Lees meer… […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TripAdvisor instagram Booking.com travel Expedia hotels reizen reviews Vakantiebeurs Google mobiel technologie Social Media destinatiemarketing KLM TUI NHTV Facebook onderzoek Airbnb

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring