De organisatie van het Travel Congress kijkt zeer tevreden terug op de derde editie van het event dat dit jaar in verband met de maatregelen rondom het coronavirus digitaal werd georganiseerd. Geïnteresseerden konden gratis meekijken en vragen stellen. De organisatie laat weten dat er ruim 4.400 kijkers waren, waar vorig jaar ruim 300 mensen het even in de Jaarbeurs bezochten. Er werd teruggekeken, maar vooral vooruitgekeken. Enkele citaten gedurende de dag met als thema ‘de nieuwe werkelijkheid’.

‘Het was dramatisch, ook wel een beetje adembenemend. Een beetje afhankelijk van de vorm van de dag wordt je er helemaal door bevangen en aan de andere kant is het ook wel heel spannend om mee te maken en ook wel leerzaam om mee te maken. Je moet ook proberen om te leren van de situatie om er beter van te worden. Ik geloof dat je geloofwaardig moet zijn en op basis van argumenten moet discussiëren en wel helder voor de geest hebben wat je wilt. De doelstelling van de ANVR is dat we met zoveel mogelijk bedrijven uit deze crisis willen komen en daar doen we alles voor.’
Frank Oostdam (directeur ANVR)

Verloren
‘Als je jezelf als bedrijf opsluit en afwacht, dan ben je zeker verloren. Innovatie vindt plaats in een ecosysteem waarin niet alleen de klant een rol speelt, maar ook allerlei andere partijen zoals de overheid en bestemmingen. Nu er zoveel veranderingen plaatsvinden, moet je wel oog hebben voor het gehele ecosysteem en begrijpen wie alle stakeholders zijn en wat voor hen belangrijk is. Je moet kijken hoe je er samen uit kunt komen. Dit is een spel dat in je niet in je eentje speelt.’
Bas Hillebrand (hoogleraar innovatie in het toerisme)

Waarom D-rt gekocht?!
‘Omdat het een heel tof bedrijf is met een unieke positie in de markt. De D-rt Groep, en vooral D-reizen als ons kenmerk, zijn in een positie in Nederland die niet vergelijkbaar is met welk ander retailbedrijf in de toeristische sector in andere landen. Een sterk merk met ongelooflijk gedreven medewerkers. Een crisis is dé tijd om dingen te veranderen en een nieuwe richting op te gaan. Ik ben op 20 april, op het hoogtepunt van de eerste lockdown, teruggekomen.
Jan Henne De Dijn (CEO D-rt Groep)

Dichter bij elkaar
‘Ik had een klein beetje vrees over hoe ik moest communiceren met meer dan 1.000 medewerkers die ‘niet aanwezig’ zijn. Dat gaat allemaal digitaal, waarschijnlijk zoals overal. Er wordt over veel dingen veel opener en eerlijker gesproken dan daarvoor. Er komt vanuit de winkels veel meer feedback. Dat is eigenlijk de allereerste stap naar innovatie, het openzetten, in gesprek gaan en dichter bij elkaar komen. Het is bijzonder dat we dichter bij elkaar komen in een tijd dat je niet bij elkaar mag zijn. Het voelt voor mij zo dat we dichter bij elkaar zijn gekomen en ik hoop dat dat voor mijn collega’s ook zo voelt.
Jan Henne De Dijn (CEO D-rt Groep)

De ramp is er nog
‘De winkelvloer is dicht, maar onze bemiddelaars hebben hun handen vol. Frank (Oostdam, red.) weet er alles van. Het is zo dat wij door de voucher-situatie de afhandelaar zijn van wat er is gecreëerd om te overleven, dus onze medewerkers zijn heel druk. Het is niet eenvoudig, want de klant heeft vaak z’n geld nog niet terug. De ramp is er nog en wij hebben hulp nodig.’
Jan Henne De Dijn (CEO D-rt Groep)

Vakantiegevoel is toegenomen
‘De behoefte aan vakantie wordt steeds groter. Ik denk dat we dat steeds meer zijn gaan beseffen, bijvoorbeeld op de momenten dat je probeerde te werken met je kinderen om je heen, dat de vakantie een hele belangrijke rol speelt in ons leven.’
Bas Hillebrand (hoogleraar innovatie in het toerisme)

Corona is niet de revolutie
‘Corona is niet de revolutie voor de reissector, maar het versterkt wel trends die we al hadden vóór corona. Denk aan duurzaamheid, personalisatie, want ik vind de reissector één van de meest innovatieve sectoren in de wereld.’
Frank Oostdam (directeur ANVR)

Andere goedkope manieren om te reizen
‘Ik denk dat de manier van reizen op de bestemming gaat veranderen om het duurzamer te maken. Ik denk niet dat reizen elitairder gaan worden, maar wel meer geïntegreerd. Vliegen gaat waarschijnlijk een ander prijskaartje krijgen, maar er gaan ook andere vormen van reizen ontwikkeld worden. Ik ben Duitser en in Duitsland reis ik altijd met de trein. De ICE, dat is best wel een leuke trein. We gaan misschien meer nadenken over het middel waarmee we reizen en hoelang we bezig zijn om van a naar b te komen. Maar, ik denk dat er goedkope manieren om te reizen blijven bestaan.’
Jan Henne De Dijn (CEO D-rt Groep)

Geloofwaardig zijn
‘Ik denk dat we als internationale reissector nog een geweldige volgende stap moeten maken, want het moet echt duurzamer. We zijn een van de weinige industrieën die nog geen verantwoordelijkheid nemen voor de hele customer journey. We sturen mensen naar een bestemming, daar consumeren ze de bestemming en ze gaan weer terug. Er is geen enkele sector die dát doet. Reizen gaat duurder worden, bijvoorbeeld doordat straks alle milieueffecten van reizen worden in de prijs. Als je dat niet doet dan ben je niet meer geloofwaardig als sector.’
Frank Oostdam (directeur ANVR)

Teleurgesteld in de reissector
‘Ik zou wel een beetje teleurgesteld zijn in de reisbranche als we over tien jaar nog steeds met z’n allen ergens naartoe kunnen vliegen om onszelf vol te zuipen.’
Ab Dijksterhuis (schrijver)

Bewust bezig zijn
‘Mensen gaan zich steeds bewuster zijn van wat een reis doet. Wij zijn daar natuurlijk ook mee bezig. Afstanden binnen 700 kilometer, daar zou je eigenlijk met de trein heen moeten gaan. Dan moet die verbinding er wel zijn en die moet ook goed zijn. Wij hebben vorig jaar voor Parijs gezegd dat we dat niet meer per vliegtuig aanbieden. Dat was best wel een heftige stap. We zijn bereid om dat met meerdere bestemmingen te doen, mits er een goede treinverbinding is. Sowieso moet je beter nadenken over wat reizen doen. Niet alleen hier met het milieu, maar bewuster reizen heeft ook te maken met wat het voor de lokale bevolking doet. Wij vliegen weliswaar veel, maar niet alleen. De waarde zit hem er in dat je niet alleen dat vliegstuk hebt, je kan zorgen voor schone(re) vliegtuigen, maar je hebt natuurlijk ook een stuk ernaast. Wat gebeurt er bij de accommodaties. Komt het toerisme op een bestemming ten goede aan de lokale bevolking en dat is iets waar we wel heel bewust mee bezig zijn. We hebben deze periode ook aangegrepen om het nog meer te integreren in onze reizen. Daar zullen we nog een moment voor kiezen om mee naar buiten te komen.’
Petra Kok (woordvoerder TUI Nederland)

De transitie van de sector
‘Hoe kunnen we de mensen en middelen die we nu hebben beschikbaar stellen aan de transitie van deze sector. De enige trend die impact heeft op alles wat je doet als organisatie? Transparantie. Vandaag de dag weet iedereen alles. Als je nu aan een virtuele vergadertafel dingen bespreekt waarvan je denkt; het is maar beter dat de klant dit niet hoort, dan weet ik dat daar nog een uitdaging is om aan te gaan. Transparantie achterhaalt ons allemaal. Niets blijft meer verscholen, bedrijven zijn niks anders dan een glazen huis. De organisaties die durven te vertellen hoe en waarom ze zo zijn georganiseerd, zijn de organisaties die winst maken na de crisis.’
Joris van Zoelen (co-founder Synergie)

Koloniaal
‘Ik vind het altijd een beetje koloniaal klinken wanneer we het over ‘bestemmingen’ hebben. Het is altijd een beetje ‘wij en zij’. Ik krijg er soms een beetje een naar gevoel bij. Het is zo verankerd in de reisbranche dat we altijd spreken over bestemmingen. Sterker nog, we hebben het over Spanje als bestemming, maar we zeggen ook dat de Canarische eilanden een bestemming zijn, we zeggen dat Tenerife een bestemming is en dan zeggen we ook nog dat Playa de las Américas een bestemming is. Dus ik denk zelf dat in de reisbranche het woord ‘bestemming’ een heel verwarrend woord is, maar het is goed dat we daar eens over na gaan denken.’
Melvin Mak (Duurzaamheidsmanager TUI Nederland)

Mooi woord
‘Ik heb eigenlijk helemaal geen bezwaar tegen het woord ‘bestemming’. Ik vind het een heel mooi symbool voor waar je naartoe gaat. Wij hebben ook in onze doelstellingen van het bedrijf staan ‘de reis die je dichterbij je bestemming brengt’. Het gaat ook over jezelf.’ Op de vraag wat Riksja precies doet, besluit Appelman zijn reactie met: ‘….en dat doen wij in ongeveer 45 bestemmingslanden’.’
Marius Appelman (Creator Riksja Travel)

Zeker toekomst
‘Het werken in de reisbranche heeft zeker nog toekomst. Ik geloof dat reizen in mensen zit, reizen maakt mensen gelukkig, reizen helpt de economie, maar ik geloof er ook in dat je het alleen kan doen op een manier die ook toekomstbestendig is. Er is zeker een toekomst, maar je moet het ook doen met de toekomst voor ogen.’
Marjon Kaper (Directeur Reizen, ANWB)

Van de planeet genieten
‘Hoe kan je er voor zorgen dat we met z’n allen van de planeet kunnen genieten zonder dat je de planeet schade aandoet. Dat is niet altijd makkelijk, maar het hoeft ook niet altijd heel moeilijk te zijn. Het is een bewustwording waarmee je ’s ochtends opstaat, een drijfveer. Wij berekenen co2-compensatie door in de reissom. Dat was best wel spannend, maar niemand heeft erover geklaagd en mensen vinden het ook heel normaal dat je zoiets tegenwoordig doet.’
Marjon Kaper (Directeur Reizen, ANWB)

Kwaliteit
‘We hebben allerlei sessies gehouden met partners in het buitenland. Zij hebben ook tijd en ze vonden het fantastisch. Voor mij heeft duurzaamheid alles te maken met kwaliteit. Als je aandacht aan de duurzame aspecten gaat besteden, dan wordt de kwaliteit beter. Soms is het zo simpel.’
Saskia Griep (Managing Director Better Places)

Klein
‘We willen gewoon heel graag een voorloper zijn. Laat ons maar pionieren. Wij staan niet in de spotlights. Als TUI het doet, dan komt elk misstapje groot en negatief in het nieuws.’
Saskia Griep (Managing Director Better Places)

Benauwend
‘Of ik het als benauwend voel dat we onder een vergrootglas liggen? Nee, ik denk dat je van het positieve moet uitgaan. Dat als je een bekende naam hebt dat je van nut kan zijn voor de samenleving, voor het gemeenschappelijke doel. Als je een kleine speler bent en je denkt dat je geen deuk in een pakje boter slaat, zoek dan hulp in bijvoorbeeld ANVR verband door bijvoorbeeld de kopgroep.’
Marjon Kaper (Directeur Reizen, ANWB)

Afhankelijkheid creëren
‘De reiswereld zegt werkgelegenheid te creëren, maar we hebben nu gezien dat ze een afhankelijkheid creëren: nieuw kolonialisme. Er zijn reispartijen die wél willen weten of mensen niet afhankelijk zijn van jouw komst. De technieken om dit te meten kosten een habbekrats. Tegelijkertijd vraagt het van je of je het écht wilt. Je moet het verschil willen maken. Je moet het doen met het idee om terug te kunnen kijken op je tijd op deze wereld, dat je iets goeds hebt gedaan, dat je trots aan je kinderen kan uitleggen wat je hebt gedaan.’
Joris van Zoelen (co-founder Synergie)

Mensen in hun eigen kracht zetten
‘De onafhankelijkheid die nu plaatsvindt is van de buitencategorie. Je moet zoveel mogelijk proberen om mensen in hun eigen kracht te zetten en toerisme kan daarin heel stimulerend zijn. Je moet niet vanuit gelddonaties of vanuit exclusieve contracten gaan werken, zodat mensen niet onafhankelijk worden gemaakt.’
Marius Appelman (creator Riksja Travel)

Voordelen georganiseerde reisbranche
‘We moeten als reissector leren van wat we nu meemaken, ook durven vertellen dat de georganiseerde reisbranche dit heeft meegemaakt en dat de consument voordeel heeft om bij ons te boeken. Daar moeten we wat stoerder in zijn. Dat is denk ik een opdracht voor na covid. Daar kunnen we met z’n allen in ieder geval nog wel wat aan doen.’
Marjon Kaper (Directeur Reizen, ANWB)