Op dag 3 van de #itb2015 stonden twee panel discussies in het teken van de invloed van films op destinaties. De eerste paneldiscussie had als thema: film tourism: coincidence or strategy? Meer dan 40 miljoen internationale toeristen bezoeken jaarlijks destinaties, omdat ze deze in films terug hebben gezien. Hoe succesvol is film marketing vergeleken met andere marketingkanalen van een destinatie? Welke destinaties staan in de spotlights, welke zijn succesvol- en waarom?

Hierover hebben gediscusseerd: Matti Allam (Euroscreen Project & Communications Officer, Film London), Olivier Henry-Biabaud (Managing Director, TCI Research / Travelsat), Doug Lansky (Travel Writer, Keynote Speaker & Tourism Development Advisor), Camilla Stephenson (Location Filming Expert, Viewpoint Locations). Het panel werd geleid door Kirsi Hyvaerinen (Partner, ITB Advisory, Managing Director, PRÁTTO Consulting d.o.o.).

Het Koninkrijk Groot-Brittannië als populaire filmlocatie

Meerdere filmproducties voelen zich thuis hier. Camilla geeft aan dat de film Bridget Jones: The Edge of Reason veel plekken van de destinatie Londen laat zien. Een ander voorbeeld dat wordt aangehaald is de film Paddington #paddingtonsbritain, die zich grotendeels ook in Londen afspeelt. Volgens het panel waren destinaties vroeger nog sceptisch over films en zagen zij niet zozeer de toegevoegde waarde van film voor de destinatie. Op dit moment zijn er zelfs nog sommige plekken in Londen die niet toegankelijk zijn voor filmcrews.

De keuze van een filmlocatie

Aan de ene kant zijn er filmproducties, zoals James Bond, die op bijna elke locatie kunnen filmen (ook wat budget betreft). Aan de andere kant zijn er filmproducties zoals Egypt die niet over soortgelijke financiële middelen beschikken, maar wel via via toegang hebben gekregen tot de meest bijzondere plekken in Egypte. Een ander voorbeeld van een film die inzoomt op de rijke schatten van een destinatie is de film Indiana Jones and the Last Crusade, die zich gedeeltelijk afspeelt in de stad Petra in Jordanië.

Als filmcrew induiken in de destinatie

Volgens Doug is het belangrijk om als filmmaatschappij daadwerkelijk te connecten met de destinatie. Dus film niet alleen een mannentoilet op een destinatie maar film ook de destinatie en laat zien waar je bent. Matti geeft aan dat de buzz die de filmcrew en PR verspreid via social media of blogs zeer relevant is voor een destinatie. Dus het gaat voornamelijk om het delen van belevenissen op de destinatie binnen hun netwerken.

Film = 90 minuten goede marketing voor je destinatie

Doug geeft aan dat de meeste reizigers inspiratie over een toekomstige reis via het internet zoeken. Ze kijken hierbij uiteraard ook naar films. Er zijn ook veel mensen die shots uit de film willen ervaren in de realiteit en bijvoorbeeld alle hotspots van een film bezoeken. Voor de kijker en uiteindelijk dus de reiziger is het spannend om locaties uit de film terug te herkennen. Je zou kunnen zeggen dat een film gelijk staat aan 90 minuten marketing voor een destinatie. Zo is de film Sound of Music bijvoorbeeld erg sterk gekoppeld aan de stad Salzburg.

Het omtoveren van filmstudio’ s en locaties in toeristische attracties

Dat film een grote impact op een reisgezelschap heeft is ook te herkennen in het feit dat filmstudio’ s en locaties worden omgetoverd in toeristische attracties. Voorbeelden hiervoor zijn de Universal Studios in de Verenigde staten, toeristische rondleidingen in de Cinecittà Studios en het filmpark Babelsberg in Duitsland. Bovendien vonden er al duizenden huwelijken plaats in Skopelos, een Grieks eiland, waar grotendeels de film Mamma Mia! is opgenomen.

Fake it or make it?

Niet alles is echt. En niet iedere destinatie is echt. Zo is de treinscene in de film James Bond Casino Royale niet daadwerkelijk gefilmd in Montenegro. Het traject waarop de Pendolino trein rijdt en waar de scene is opgenomen bevindt zich in Tsjechië. Het hotel Splendide in Montenegro waar zich de scenes in de tweede helft van de film afspelen ligt ook niet in Montenegro. Het is het Grandhotel Pupp, ook in Tsjechië.

Branding & sectoroverschrijdende effecten door film

Het panel is het erover eens dat road movies goed zijn om een destinatie te promoten, zoals bijvoorbeeld The Motorcycle Diaries. Ze versterken, mede door het prachtige beeld met de landschappen, het verlangen om op reis te gaan. Daarnaast zijn duidelijk sector overschrijdende effecten door de films heen te herkennen. Zo zijn de effecten van de film Sideways op de lokale wijnindustrie nog duidelijk zichtbaar, zelfs na 10 jaar sinds de film in première ging. Er zijn meer banen in de wijnindustrie in Santa Barbara bijgekomen, de verkoopcijfers van de Pinot Noir zijn duidelijk gestegen door de film en er zijn meer wijnboerderijen geopend in deze streek. Ook een kleine destinatie kan profiteren van een film. Zo heeft de film Bienvenue chez les Ch’tis de lokale kaasproductie in Lille met 30% geboost.

Film als onderdeel van de marketingmix

De panelleden zijn ervan overtuigd dat destinaties ook film als medium een plaats moeten geven in hun marketingmix zoals dat reeds wordt gedaan voor on- en offline marketing en PR.

De impact van films op responsible tourism

De tweede sessie ging in op het belang van film op het inspelen van responsible tourism. Drie interessante cases werden er gepresenteerd gedurende dit panel. De film WelcomeGoodbye is door Nana A.T. Rebhan geproduceerd. In de film wordt, zoals Nana beschrijft, de toerist in Berlijn als consumptieslaaf afgebeeld. Nana is op het idee gekomen tijdens een wandeling door Berlijn waar zij ‘fuck tourists’ graffiti tegenkwam. Uiteindelijk wilde Nana zowel de positieve en negatieve aspecten van toerisme laten terugkomen in deze film.

Pegi Vail heeft haar film Gringo Trails gepresenteerd. Ook zij wilde via beeld de boodschap overdragen over wat niet gecontroleerd toerisme met een destinatie kan doen. Het doel is het oproepen van een discussie, wat uiteindelijk ook is gelukt.

Een ander interessant project werd voorgesteld door de directeur van het Green Me Festival, namelijk Sand Wars. In deze documentaire wordt afgebeeld hoe belangrijk zand is voor ons dagelijks leven en dat er een ware oorlog rondom deze resource is, die ook betrekking heeft op destinaties.

Ondertussen gaat in Nederland de strijd verder om welke Nederlandse stad de serie Homeland zou moeten hosten. Na Amsterdam, is nu ook Den Haag geïnteresseerd om de mooiste plekjes van de stad op die manier op de kaart te zetten.

Zin gekregen om een van de films terug te kijken? Ik ben benieuwd wat jullie visie is omtrent dit onderwerp en waarin jullie de relevantie voor film voor een destinatie zien.