“Wij willen in de krant”. Heldere taal van opdrachtgevers toen ik groen als gras startte als PR-adviseur in de reisbranche. Inmiddels zijn het PR-vakgebied, de behoeften van opdrachtgevers én het medialandschap 360 graden gekanteld. En terecht! De nieuwe media bieden ongelimiteerde mogelijkheden: voor PR-bureaus is in mijn ogen “the sky the limit”. Ik geloof namelijk in inline communicatie, dat bloggers waardevolle ambassadeurs kunnen worden en dat PR dankzij de digitalisering meer in z’n mars heeft dan enkel branding.
Ik zet ze graag voor jou op een rijtje: welke trends zie ik in het PR/communicatievakgebied en hoe springt PR- en Trendbureau Cherry Picker hier op in? Een tipje van de sluier waar Abraham de mosterd haalt. De rest vertel ik je graag persoonlijk 🙂
1: van 1.0 naar inline communicatie
Cherry Picker gelooft in inline communicatie: online, sociale en offline uitingen vormen samen één geheel. Een innovatief medium clustert deze drie en kanaliseert welke content waar wordt gepubliceerd. Een goed PR-bureau stimuleert in mijn ogen inline zichtbaarheid in al deze uitingen en is daar creatief in.
2: niet alleen branding, PR als contentmarketing-tool
Wie slim is, zet PR breder in dan alleen de doelstelling branding. Van de digitalisering en ontwikkelingen binnen online marketing gaat mijn PR-hart sneller kloppen. Kreten als “content is king” schallen in de gangen van marketingafdelingen en juist daar kan een PR-adviseur zoden aan de dijk zetten. PR inzetten als contentmarketing-tool voor linkbuilding levert een hoge ROI en unieke content op. Marketeers zijn vaak sceptisch over de meetbaarheid van PR inspanningen: meetbaarder dan dit wordt het niet.
3: bloggers, de nieuwe journalisten?
Ik beschouw bloggers als een uitzonderlijk waardevolle toevoeging aan het medialandschap. Een toevoeging aan de tol van klassieke journalist, maar geen vervanging. Bij Cherry Picker creëren we zogenaamde ambassadorships met bloggers voor onze opdrachtgevers. Samenwerken met bloggers is een andere tak van sport en vereist daarom ook een adequate benadering.
Waarom wij geloven in ambassadorships met bloggers:
- Ze publiceren enkel onder persoonlijke titel en zij selecteren daarom zelf welke content en merken aansluiten bij hun imago;
- Online publiceer je nou eenmaal sneller, uitgebreider én vaker dan offline;
- Hun focus ligt op lange termijnrelaties en een brede samenwerking: niet alleen content maar ook bijvoorbeeld winacties voor hun followers en affiliate-samenwerkingen;
- “Foutjes” zijn online in een handomdraai recht te zetten. Bijkomende gunstigheid: je hoeft geen hemel en aarde te bewegen voor een rectificatie;
- Ze zijn extreem actief in de sociale media zoals Twitter, Instagram, Facebook: dit zorgt voor extra zichtbaarheid;
- De content blijft altijd online en er kan daardoor makkelijk naar gelinked worden met andere marketingactiviteiten zoals nieuwsbrieven, sociale media en websitecontent. Vloggers (video-bloggers) maken videocontent die op z’n beurt hartstikke waardevol én op deze manier inzetbaar is.
Need I say more? Getriggered? Laat het me weten!
8 reacties
Hey Tessa,
wat een fijn blog weer, je schrijft altijd zo lekker en leesbaar! Bedankt voor het delen van je trends en inline communicatie is een geweldige term, daar kan ik in ieder geval een voorbeeld aan nemen! 🙂
Leuk Annelies. Succes ermee! Ik hoorde de term “inline” voor het eerst een trendlezing en realiseerde me dat dit precies bij ons past. en dus ook bij TravelNext. 🙂
Leg dit eens uit aan alle journalisten die graag hun neus optrekken voor ons bloggers. We zijn een andere mediavorm, willen hun job helemaal niet stelen. De markt verandert en ze zouden hier beter op inspelen, in plaats van zich zo vast te houden aan hun wetten van x jaar geleden.
Dag Phillipe,
Dank voor je reactie!
Het is inderdaad jammer dat sommige journalisten het zo zien. Maar ik moet zeggen dat de meesten open staan voor “de nieuwe media”. Op onze mediareizen neemt altijd een gemixt gezelschap deel en ik merk dat de wisselwerking en interesse in elkaars werkwijze er zeker is. Denk dat we in een “overgangsfase” zitten wat dat betreft!
Groet en succes!
Tessa
Ik snap het nog steeds niet waarom sommigen zo denken, zij bieden een heel andere dienst aan dan ons. Er is ruimte genoeg voor beiden. Als er nu nog eens dialoog mogelijk zou zijn konden we inderdaad bijleren van elkaar. Die overgangsfase klopt helemaal, zullen zien waar we uitkomen.
Niets nieuws denk ik hier. Voor diegene die een beetje het nieuws hebben gevolgd was eenzelfde bericht 5 jaar geleden al niet echt nieuw meer. Met name bloggers zijn al van grote invloed sinds het begin van het vorige decennium. Dit maakt dit bericht niet minder relevant, maar het is in principe geen trend of iets nieuws meer. Ik zou het dus niet meer omschrijven als een trend maar eerder als gemeengoed, met name in Nederland en de reisbranche. Er is geen beweging gaande naar inline communicatie omdat het simpelweg al de dagelijkse realiteit is.
Dag Rowan. Dank voor je reactie en bijdrage. Denk dat wij een meningsverschil hebben over waar “trend” voor staat maar verder “on the same page zijn”! Ik beschouw het woord trend als “groeiende ontwikkeling” en niet als “nieuws”. De ontwikkeling van bloggers en hun succes is zoals je schrijft vijf jaar geleden al ingezet en was toen nieuws, maar nu wordt er pas op grote schaal naar gekeken door de grote reisgerelateerde bedrijven en verkeersbureaus. En daarom denk ik juist nu relevant voor een groot deel van het publiek van TravelNext. Hartelijke groet, Tessa