Uitgevers hebben het moeilijk. Inkomsten uit print advertenties dalen. De verwachting is zelfs dat tussen 5 en 8 jaar traditionele uitgevers meer inkomsten halen uit online dan uit print. Dit komt vooral door de opkomst van de vele gratis dagbladen en de dalende trend van vaste abonnementen.

En dan wordt een uitgever ook nog eens geconfronteerd met het feit dat informatie op internet overwegend gratis is. Consumenten zijn niet meer gewend om voor informatie te betalen. Dus ja hoe ga je als uitgever dan nog geld verdienen? …… inderdaad door zelf te gaan retailen.

Uitgevers zoeken de klant op
Uitgevers gaan zelf ondernemen. De bestaande activiteiten en de printuitingen blijven zeker nog bestaan maar er wordt volop geïnvesteerd in online. Waar voorheen nog werd gesproken over het plaatsen van banners op een site gaan de meeste uitgevers veel verder. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar initiatieven zoals Reisradar.nl, Horizonreizen.nl, Vakantie.nl (Sanoma uitgevers) en Ilse Reizen. Hier kunnen consumenten zelf een vakantie zoeken en direct boeken. Het eigen reismerk staat hier centraal.

Wat je bij al deze sites nog wel ziet is dat retailen nog een ander verhaal is dan uitgeven. De sites zijn vaak nog te statisch (er gebeurt te weinig) en missen nog een duidelijke merkbeleving. Qua zoekmachine marketing en qua eenvoud in het zoek en boekproces laten de meeste uitgeversites nu nog kansen liggen. Echt een gemiste kans want uitgevers hebben nu eenmaal veel en unieke content, en laat een zoekmachine hier nu dol op zijn.

Opvallend detail is wel dat Reiskrant.nl van de Telegraaf achterblijft. Reiskrant.nl is (nog steeds) een verzameling van banners en doorlinks naar andere websites. En alle banners zijn met elkaar aan het concurreren om nog meer te knipperen en op te vallen. Hier heeft een bezoeker niet echt veel aan, een adverteerder evenmin. En als bezoeker kan je hier (nog) niet zoeken en boeken, maar dat zal toch wel snel veranderen ………. zou je denken, want daar is het merk veels te sterk voor. Kansen volop.

De uitgeversbranche is een leuke markt om in de gaten te houden. Als touroperator zou ik deze sites maar in mijn favorieten zetten en gaan volgen.

Reiskrant