• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Uitgevers worden de nieuwe retailers

30 mei 2008 door Martin van Kranenburg

Uitgevers hebben het moeilijk. Inkomsten uit print advertenties dalen. De verwachting is zelfs dat tussen 5 en 8 jaar traditionele uitgevers meer inkomsten halen uit online dan uit print. Dit komt vooral door de opkomst van de vele gratis dagbladen en de dalende trend van vaste abonnementen.

En dan wordt een uitgever ook nog eens geconfronteerd met het feit dat informatie op internet overwegend gratis is. Consumenten zijn niet meer gewend om voor informatie te betalen. Dus ja hoe ga je als uitgever dan nog geld verdienen? …… inderdaad door zelf te gaan retailen.

Uitgevers zoeken de klant op
Uitgevers gaan zelf ondernemen. De bestaande activiteiten en de printuitingen blijven zeker nog bestaan maar er wordt volop geïnvesteerd in online. Waar voorheen nog werd gesproken over het plaatsen van banners op een site gaan de meeste uitgevers veel verder. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar initiatieven zoals Reisradar.nl, Horizonreizen.nl, Vakantie.nl (Sanoma uitgevers) en Ilse Reizen. Hier kunnen consumenten zelf een vakantie zoeken en direct boeken. Het eigen reismerk staat hier centraal.

Wat je bij al deze sites nog wel ziet is dat retailen nog een ander verhaal is dan uitgeven. De sites zijn vaak nog te statisch (er gebeurt te weinig) en missen nog een duidelijke merkbeleving. Qua zoekmachine marketing en qua eenvoud in het zoek en boekproces laten de meeste uitgeversites nu nog kansen liggen. Echt een gemiste kans want uitgevers hebben nu eenmaal veel en unieke content, en laat een zoekmachine hier nu dol op zijn.

Opvallend detail is wel dat Reiskrant.nl van de Telegraaf achterblijft. Reiskrant.nl is (nog steeds) een verzameling van banners en doorlinks naar andere websites. En alle banners zijn met elkaar aan het concurreren om nog meer te knipperen en op te vallen. Hier heeft een bezoeker niet echt veel aan, een adverteerder evenmin. En als bezoeker kan je hier (nog) niet zoeken en boeken, maar dat zal toch wel snel veranderen ………. zou je denken, want daar is het merk veels te sterk voor. Kansen volop.

De uitgeversbranche is een leuke markt om in de gaten te houden. Als touroperator zou ik deze sites maar in mijn favorieten zetten en gaan volgen.

Reiskrant

Gerelateerde Berichten

  • Worden uitgevers de nieuwe retailers?

    Alweer enige tijd geleden mocht ik voor Lectric Internet opleidingen een korte presentatie houden over…

  • Amsterdam en de nieuwe verhuurdersregeling: AirBnB is here to stay!

    Het moge duidelijk zijn: AirBnB is here to stay! Mocht je het gemist hebben: Amsterdam is…

  • Nieuwe koppeltjes in de reisbranche: KLM en Airbnb, Baidu en Uber

    Is de reisbranche in rep en roer? De sharing initiatieven Airbnb en Uber hebben beiden…

Categorie: E-commerce

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Laurens zegt

    30 mei 2008 om 20:49

    Leuk artikel en helemaal waar. Telegraaf kan daar absoluut meer mee doen en is inderdaad zonde al die drukte op die site.

    Wellicht leuke aanvulling: Volkskrantreizen en Columbus magazine.
    Met ReisMee.nl gaan we hier ook zeker op inspelen.

  2. Martin van Kranenburg zegt

    24 juni 2008 om 11:16

    Meer weten over hoe je als uitgever geld kan verdienen met internet? Op 10 september vindt het Media Congres plaats in de Jaarbeurs te Utrecht. Het thema is “Winnende businessmodellen in (nieuwe) media”. Het congres is bedoeld voor spelers die actief zijn in de mediaketen, maar zeker ook voor managers uit de reiswereld interessant.
    http://www.ilovebusinessmodellen.nl/

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

destinatiemarketing instagram mobiel reizen travel Social Media reviews TUI Facebook TripAdvisor onderzoek technologie Google Vakantiebeurs Booking.com Expedia Airbnb hotels KLM NHTV

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring