Zelfs op vakantie willen we omgeven worden door internet. Eerder vandaag schreef ik al dat wij over enige tijd niet meer in een vliegtuig willen stappen waar geen internetverbinding in zit, dit blog gaat over het internet op de vakantiebestemming zelf. Zoover deed namelijk onderzoek naar de Europeese vakantieganger en haar internet behoeftes op vakantie.
Niet betalen voor internet
Van de 20.000 respondenten gaf 71% aan dat ze wel internet willen op hun vakantie-adres maar dat ze daar liever niet voor willen betalen. Een enkeling wil betalen voor internet, 9% van de respondenten is bereid een kleine bijdrage te betalen om het internet te kunnen betreden.
Ook moet het internet van dusdanige kwaliteit zijn, uit een aanvullend onderzoek van Zoover bij 1.500 respondenten blijkt dat 60% klaagt over de aangeboden verbinding tijdens hun vakantie. Opmerkelijk daarbij is dat vakantiegangers minder tevreden zijn over betaalde internetverbindingen dan over gratis verbindingen. Ruim 70% is kritisch op betaalde internetverbindingen.
Uit een onderzoek van Brocade, eerder deze zomer gedaan onder 500 vakantiegangers, bleek ook al dat 86% van de reizigers verwacht dat een hotel gratis een kwalitatief goede verbinding levert om op hun mobiele apparaten te kunnen internetten. Maar liefst 95% van de respondenten nam zijn of haar mobiele device mee op vakantie en verwachtte dat de verbinding voldoende sterk was om hier goed de persoonlijke en zakelijke e-mail mee te kunnen lezen en werkdocumenten te kunnen downloaden op hun mobiele apparaat.
Vooral e-mail checken
Het bekijken van de e-mail is volgens het onderzoek van Zoover veruit de meest populaire bezigheid op internet tijdens de vakantie. Bijna de helft geeft aan zijn of haar e-mails te bekijken als er een internetverbinding is. Sociale media worden als tweede voornaamste activiteit genoemd door 36% van de respondenten.
Het gevaar is echter, zoals eerder beschreven in een blog, dat je op vakantie toch vaker aan het werk bent dan je lief is als je internet op je accommodatie hebt. Hoe staan jullie hier tegenover?
Buiten dat je waarschijnlijk inderdaad meer aan het werk bent dan je lief is, is het voor hotels een gemiste kans om geen internet te hebben. Online reviews schrijven doe je niet meer thuis, maar terwijl je er bent. Op Facebook zeggen dat het hotel zo leuk is, doe je meteen en leuke andere (service)mogelijkheden zoals een tijdelijke hotel community, zoals bij Accorhotels (Novotel als ik het me goed herinner) werkt natuurlijk ook alleen met internet.
En extra betalen? Tja.. liever niet natuurlijk. Voor het water betaal je ook niet extra.. Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik voor mijn aankomende vakantie wel 10 pond betaald heb voor een lousy modem in een hotel..
Ik was 2 jaar geleden te gast bij Shangri-La op Cebu. Toch niet de goedkoopste tent. Moest ik extra betalen voor internet op de kamer en op het resort. Alleen in de lobby was het gratis. Kom ik een jaar later terug, is het opeens overal te verkrijgen en gratis. Vraag ik naar de manager, zegt ie dat ze hier veel reacties (geen klachten, zoals hij dat noemde) over hadden ontvangen en actie hebben ondernomen. En dat terwijl de prijzen niet verhoogd zijn. Overal op internet vindt je foto’s en posts van het hotel, vanaf die locatie. Top dus!