Bloggen, samenwerken met bloggers en van blogger naar influencer waren vorige week hot topics tijdens de seminars op de WTM 2015 in Londen. Een van de spraakmakende sessies was ‘Show me the money’. Meer dan 60% van de aanwezigen was dan ook blogger. Na een presentatie van de resultaten van een enquête onder bloggers door Traverse Events beantwoordde het panel met een inleiding de hoofdvraag: Welke verdienmodellen zijn er nu voor travelbloggers?

Het panel bestond uit:

Monica Stott, Travel Blogger, The Travel Hack, Michael Turtle, Travel Blogger, Time Travel Turtle, Jennifer Howze, Journalist and Co-Founder, BritMums, Julie Giraud, Travel PR, Four bgb, Julie Falconer, Travel & Lifestyle Blogger, A Lady in London.

Het gaat om de waarde die je als blogger creëert!

Het aanwezige panel deelde het standpunt: dat een verdienmodel niet gaat om de rekeningen die je als blogger moet betalen en de vele tijd die je in het bloggen stopt. Bij een solide verdienmodel draait het om het creëren van een inkomstenbron voor de langere termijn. Om dit te kunnen doen moet je waarde creëren voor bedrijven en merken. Deze waarde moeten zij zien als een dusdanige investering in het bedrijf, die zij zelf met middelen niet kunnen realiseren. Een bedrijf is hierdoor bereid om met je als blogger samen te werken en je naar waarde te betalen. Waar zit die waarde hem dan in? Het gaat om persoonlijkheid, de interactie met lezers en volgers en de mate waarin jij hun kunt beïnvloeden.

Om over na te denken:

“Wat bied jij als blogger aan een bedrijf of merk dat niemand anders (bloggers en traditionele media) aanbieden? Wat is je unique selling point?”

Succesfactoren: Je moet er hard voor werken

Ondernemen betekent hard werken, vallen en opstaan en een lange adem hebben. Je moet pitches voor jezelf en aan sales en accountmanagement doen zodat je op het netvlies komt en blijft. Er is geen branche ter wereld waar het zo draait om gunnen en vertrouwen als de reisbranche. Volgens het panel zijn er een aantal belangrijke succesfactoren om tot een solide verdienmodel te komen.
De succesfactoren:

  • Zet je lezers altijd op de eerste plek. Zonder lezers geen blog. Doe niets wat je lezers niet verwachten.
  • Focus, kwaliteit en richt je op je niche. Hiermee houd jij jezelf bijzonder ten opzichte van vele andere blogs. Ga niet ineens video’s maken als de kwaliteit van de foto’s één van jouw sterkte punten is.
  • Zorg dat je tijd besteedt aan netwerken. Bezoek evenementen zowel in de reissector als van bloggers, kom in de ‘blogosphere’ (de kringen van bloggers) doe mee aan Twitterchats en word vrienden met andere bloggers.
  • Optimaliseer je site voor SEO. Hier profiteer je op langere termijn van organisch zoekverkeer en voor een lange termijn relatie met een merk is dit het belangrijkste.
  • Werk aan je skills en kennis van social media. Je hoeft niet alle kanalen te beheersen maar je moet er wel in één of twee uitblinken. Werk desnoods samen met andere bloggers die heel goed zijn in de kanalen die jij minder beheerst (en ruil met elkaar). Je moet alle nieuwe kanalen (Snapchat/Periscope) direct testen of het voor jou en je volgers werkt.

Solide verdienmodel voor de lange termijn

Ik hoor je nu denken, ja wat is dan het solide verdienmodel voor de lange termijn. Inkomsten van bloggers zullen altijd bestaan uit een mix van verschillende bronnen. Zorg dat minimaal 50% van je inkomsten uit één en dezelfde bron komt.

  1. Brand ambassadeur voor een langere periode
    Een ambassadeur word je niet zomaar. Dit moet voortkomen uit een langdurige relatie tussen jou als blogger en een merk. Brand ambassadeurschap moet 100% aansluiten bij jou en je lezers. Het beste is daarom een zo natuurlijk mogelijk merk. Succesvol bewezen brand ambassadeurschappen zijn o.a. fotografiemerken (waarmee je al je foto’s maakt), airlines (omdat je zoveel vliegt) en een destinatie (omdat je hier langere tijd verblijft, of zelf woont).
  2. Content Creator
    Er is steeds grotere vraag naar lokale content creators vanuit global brands. Dit heeft zowel voor brands als bloggers grote voordelen. (Zie ook hier mijn aparte blogspost over werken met lokale content creators).
  1. Adviseur
    Word een adviseur van een merk of destinatiemarketing organisatie. Veel merken worstelen nog hoe zij samen moeten werken met bloggers, influencers en ook de inzet van social media. Als ervaringsdeskundige kun jij hen vaak beter helpen dan grote bureaus.
  1. Follow-up campagne rondom perstrip
    Word je uitgenodigd om mee te gaan met een perstrip? Op vele manieren kun je extra waarde toevoegen met een pre-trip of follow-up. Denk aan een Instagram take-over van het organisator account tijdens de trip, een Twitterchat voor én na de reis, maak video’s of foto’s waarvan je de rechten verkoopt, schrijf extra teksten voor het merk of plaats extra artikelen op andere platforms. De mogelijkheden zijn eindeloos. Dit werkt volgens het panel beter dan werken met een dayrate tijdens een trip omdat dit nog niet doorsnee is.
  1. Trainer of spreker
    Ben jij na enkele jaren expert geworden binnen het vakgebied van bloggen? Er is veel vraag op hogescholen, incompany bij bedrijven en op congressen naar trainingen, workshops en collega’s over jouw praktijkervaring.

Overige inkomstenbronnen

Gesponsorde artikelen, banners op je site, affiliate marketing, een boek schrijven en verkopen, een eigen webshop, advertentie inkomsten via YouTube of foto’s verkopen op een stocksite, er zijn nog talloze andere inkomstenbronnen te bedenken die zeker ook in andere branches (o.a. food & fashion) een solide inkomstenbron zijn.