Het coronavirus raakt ons allemaal. Zeker de reisbranche wordt niet gespaard. Boekingen lopen terug, online bezoeken blijven uit. Goed in contact blijven met je klanten is essentieel. Maar hoe blijf je in tijden van crisis goed communiceren? Wat deel je wel en wat deel je niet? We geven je 7 tips om met een heldere boodschap naar buiten te treden.

Wees eerlijk en oprecht
Draai niet om de feiten heen. Er is geen reden om mooi weer te gaan spelen of om de crisis buiten beschouwing te laten. NIet alleen jouw bedrijf wordt geraakt, iedereen krijgt te maken met de gevolgen van de pandemie. Schroom dan ook niet om eerlijk te zijn hierin naar je klanten toe. Kun je (nog) geen antwoord geven op een prangende vraag? Geef dit dan aan. Niemand weet hoe de dag van morgen er momenteel uit zal zien of hoe lang deze situatie aan gaat houden. Zeker in tijden als deze wordt openheid en oprechtheid extra gewaardeerd.

Keep It Short and Simple
Het wemelt momenteel van de nieuwsberichten en mails die elkaar in hoog tempo opvolgen. Hierdoor is de informatietoevoer groot en moet je ervoor waken om niet ondergesneeuwd te raken in deze brei aan informatie. Houd je boodschappen daarom kort en simpel. Vertel in een paar zinnen wat de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf zijn en wat de eventuele gevolgen daarvan kunnen zijn.

Beantwoord veelgestelde vragen (FAQ)
Richt een landingspagina in met belangrijke antwoorden op vragen die leven onder je klanten en verwijs hiernaar in je berichtgeving. Klanten beslissen dan zelf of ze meer informatie nodig hebben en weten waar ze terecht kunnen met hun vragen. Blijf daarbij ook ervaringen van je personeel uitvragen. Wat voor vragen ontvangen zij? Waar lopen klanten volgens hen tegenaan? Hiermee kun je je informatievoorziening up-to-date houden.

Focus ook op intern
Niet alleen je klanten willen van je horen hoe je omgaat met deze crisis, ook het eigen personeel mag niet vergeten worden. Deel belangrijke ontwikkelingen eerst intern voordat je ermee naar buiten treedt. Zo is iedereen op de hoogte van hoe het ervoor staat en voorkom je wisselende berichtgeving naar buiten toe vanuit het bedrijf.

Omdenken
Gelukkig verschijnen er inmiddels al zat voorbeelden van bedrijven die met leuke tips komen en de situatie omdraaien naar iets positiefs. Focus je vooral op wat je nu wel kunt in plaats van op wat je niet meer kunt aanbieden. Zo zijn wij bij TeamAnimation al druk bezig om ons eigen kanaal Knutseljuffen in een nieuw jasje te steken. Op deze manier willen we bij kinderen de miniclub in huis halen met filmpjes waarin onze entertainers uitleg geven over de leukste knutsels. Ook bij veel collega’s in de reisbranche zien we al goede initiatieven voorbij komen. Wat dacht je bijvoorbeeld van Donselaar tenten, aanbieder van glampingtenten, die nu noodhospitalen maakt?

Online updaten is key
Dit is hét moment om gebruik te maken van je social media kanalen en nieuwe apps te gaan inzetten. De uren die mensen online spenderen reizen de pan uit en dus is dit je kans om hierop in te spelen. Maak bijvoorbeeld een online game die mensen kunnen spelen, zet je TikTok kanaal in om leuke challenges te doen of ga live op Instagram of Facebook en bied je activiteit online aan. Zie hieronder ook een voorbeeld van een story die wij gisteren op ons Instagram-account plaatsten die door een grote groep van onze volgers werd overgenomen en ingevuld. Laat zien dat je elkaar steunt en blijf elkaar vooral ook vermaken.

Gezondheid boven alles
Alle voorgaande tips daargelaten is het allerbelangrijkste om de gezondheid van het bedrijf voorop te stellen. Laat zien welke maatregelen je neemt om het personeel gezond te houden. Vertel hoe medewerkers thuis toch aan het werk kunnen blijven, hoe het team met elkaar in contact blijft en welke preventiemaatregelen je als bedrijf hebt genomen.