Bloggen in het toeristisch onderwijs. Case: NHTV en DFDS Seaways (deel 2)

276

De kracht van influencers, bloggers en vloggers in de reiswereld is onverminderd groot. In deze longread wil ik jullie meenemen hoe de NHTV in Breda, toerisme studenten goed probeert voor te bereiden op hun toekomstige werkveld.

Vorig jaar heb ik ook een blog geschreven over de samenwerking tussen TravelNext, NHTV en DFDS Seaways en wat de resultaten waren. Dit jaar wil ik jullie meenemen in wat we in de huidige 2016/17 editie hebben geleerd en anders hebben toegepast. In het leerarrangement dat ik samen met Marco van Leeuwen heb opgezet, werden de NHTV studenten van november t/m januari ondergedompeld in de wereld van Yoast, intro’s, bio’s en content maken.

DFDS kiest voor millennials (studenten)

DFDS werkt al jaren met reisbloggers. Erik van Around the Globe schreef hier al in 2014 een blog over op Travelnext. Voor hen is contentmarketing een belangrijk onderdeel van hun totale marketingstrategie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat DFDS wederom open stond voor een samenwerking waarbij niet reisbloggers, maar NHTV studenten mee zouden gaan. De blogs en vlogs zouden weer worden geplaatst op de online leeromgeving voor onderwijs en educatie van TravelNext. Bovendien worden binnenkort de drie – door DFDS geselecteerde- beste blogs gepubliceerd op het eigen blog van DFDS.

Vorig jaar was een groot succes. Met een groep van zo’n 70 studenten maakten we de overtocht en was DFDS zeer tevreden met het behaalde resultaat en niveau van de geleverde content. De winnares mocht met vier personen nogmaals een keer met DFDS de overtocht maken.

Dit jaar was de groep studenten kleiner, zo’n 45 studenten. Ook hadden we veel kunnen leren van vorig jaar, zodat we zaken beter konden opzetten, maar de kern bleef staan. Deze kern bestond uit een introductiedag, gastcollege’s van experts in de blogwereld, hoor- en werkcollege’s over montage, script schrijven en research en uiteraard de studiereis naar Newcastle met DFDS Seaways. De studenten konden kiezen uit zeven categorieën, zodat niet iedereen over ‘Christmas shopping’ zou gaan bloggen.

Kick-off

Uiteraard was het weer spannend in het begin. Studenten keken de kat uit de boom en wilden graag weten wat ze moesten doen voor een goed cijfer. Studenten blijvers studenten. Toch merkte ik wel dat veel studenten enthousiast waren over de opdracht. Dit jaar zou niet alleen het schrijven van het blog, maar ook het opnemen en monteren van een vlog onderdeel zijn van de opdracht. Hier waren we vorig jaar al mee gestart, maar aangezien videocontent steeds belangrijk is geworden, vonden we dat een goede vlog onderdeel moest zijn van het eindcijfer.

Twitter is voor ouderen

Ook is wederom bevestigd: Twitter leeft niet meer onder jongeren. Jeroen Vinkesteijn schreef er onlangs nog een artikel over. Er waren maar een handje vol studenten die nog actief waren op Twitter en dan vooral wanneer je snel contact wilde maken met een groot bedrijf zoals Ziggo of KPN, bleek uit navraag. Toch wilden we wel Twitter toch dit jaar nog inzetten voor de onderlinge communicatie voor dit LA (leerarrangement). Op deze manier konden we op de #nhtvdfds alle vragen, opmerkingen en informatie monitoren.

Bovendien wilden we stimuleren dat er tijdens alle momenten (dus ook tijdens de lessen en gastcollege’s) vragen en learnings gewoon via Twitter gedeeld mochten worden. Ook livestreams mochten gemaakt worden. In de rest van het artikel zal ik de leukste, grappigste en belangrijkste tweets van de studenten met jullie delen. Zo werd één van de studenten al direct toegevoegd als Newcastle-influencer.

Gastcollege’s

Dit jaar hadden we ook weer een mooie line-up gemaakt voor de gastcollege’s. Zo kwamen Erik van Around the Globe, Lobke Elbers van TravelNext Charlotte van Koken met Sjalot, Sanne van Ensannereist en Tessa van Blogs4Travel hun inzichten delen met de studenten. Ook gaf XXX van DFDS Seaways zelf een gastpresentatie, zodat de studenten optimaal waren voorbereiden voor hun studiereis naar Newcastle.

De eerste presentatie was van Sanne, die reisblogger is en daarnaast nog een eigen contentmarketingbureau beheert. Op haar blog Ensannereist blogt ze o.a. over citytrips en zodoende kon ze de studenten goed van advies voorzien. Zo benoemt Sanne verschillende soorten blogs, zoals een gastblog, interview, longread of tutorial. Erik van Around the Globe volgt als tweede gastspreker. Zoals eerder gezegd, deelde hij vooral zijn persoonlijke ervaringen van een eerdere trip met DFDS. Zijn belangrijkste tip: maak contact met locals. Het is vooral leuk om te zien dat inmiddels Twitter werkt. De studenten worden enthousiast!

Next in line is Lobke Elbers van TravelNext. TravelNext heeft het WordPress systeem voor dit vak beschikbaar gesteld om binnen de leeromgeving blogs te kunnen uploaden. Deze blogs staan uiteraard wel afgeschermd van de site, maar geven de studenten de kans om zelf een blog online te zetten. De presentatie van Lobke geeft vooral een ander perspectief op bloggen. TravelNext is immers geen reisblog, maar eerder een B2B Travel nieuwssite. Lobke geeft als advies aan de studenten mee: zoek in alle social media, maar vooral binnen Instagram voor inspiratie voor mooie en leuke plekken om te fotograferen.

Hierna volgde als gastspreker Tessa de Rouw-Irani van Blogs4Travel. Een bedrijf dat meerdere blogs op eigen titel beheert en bemiddelt tussen bloggers en bedrijven. Haar belangrijke tip heet PIKA: Maak een blog persoonlijk, inspireer, laat je kennis zien en activeer.

Niet alleen bloggen

Aangezien we dit jaar naast het schrijven van een blog, ook het vlog maken en monteren meer centraal wilden stellen hadden we als laatste spreker Charlotte van Ommen uitgenodigd van het Youtube-kookkanaal Koken met Sjalot. Haar enthousiasme over vloggen is belangrijk, want studenten voelen toch nog vaak een grote drempel om op camera te praten. Ze inspireert, maar deelt ook praktische tips zoals deze hieronder waarbij je met een kookwekker een geweldige Timelapse video kan maken.

Toon is gezet

Goed. Het mag duidelijk zijn. Waar eerst nog sceptisch werd gekeken naar het fenomeen bloggen en vloggen, hadden na de gastcolleges de meeste studenten er veel zin in. De reis kon beginnen!

Storytellers

Na alle voorbereidingen en research vertrokken we op zondag 15 december naar Engeland. Selfiesticks, goprocamera’s of gewoon met de smartphone in de aanslag: iedereen was druk om een goede eerste shot te maken bij de bus of op de boot toen we koers zetten richting Newcastle. En uiteraard werd er voortdurend getwitterd.

Aan boord van DFDS hadden we nog enkele hoorcollege’s en consultaties ingepland om alle blogs en vlogs in goede banen te leiden. Bovendien wilden we ook het gebruik van social media – en dan met name Twitter – verder stimuleren. Vandaar dat we nog een prijs hebben uitgereikt aan diegene die de meeste Tweets had gepost.

Als uitsmijter op de boot hadden we wederom een Vlogger uitgenodigd. Dit keer was het Jacqueline van het Youtube-kanaal Jackieplaysgames. In haar presentatie deelde ze nog een aantal nuttige tips met de studenten. Grappig detail: gisteren was ze nog op een première in Amsterdam, en de vlog was de dag erna al online.

Aan de aangeboden inspiratie en uitleg kon het dit jaar niet liggen. We hadden er alles aangedaan. Nu was het aan de studenten om het te laten zien. De boot vertrok uit de haven en het avontuur was begonnen.

Enthousiaste studenten

Studenten hadden twee dagen de tijd in Newcastle om met goede verhalen te komen, de juiste foto’s te maken, locals te interviewen en alle hotspots van de stad te verkennen. Het was geweldig om te zien hoe enthousiast en gedreven de studenten in deze opdracht opgingen. Wij als docenten liepen ook in de stad rond en waren beschikbaar voor hulp en vragen.

 

 

Bij terugkomst naderde al snel de deadline. Op vrijdag na terugkomst van de reis moesten de studenten hun blog en vlog online inleveren door het te uploaden op de leeromgeving van TravelNext. Dit ging nog niet zonder slag of stoot.

Toch kwamen alle resultaten langzaam binnen druppelen en bleek dat al het werk, de gastcollege’s en uitleg over montage, scripting, blogs schrijven, etc. niet voor niets was geweest.

Daarna was het voor de studenten vakantie, maar begon het werk voor ons: het nakijken. Door de kerstvakantie duurde dit wel wat lang, maar het moment kwam toch echt.

Waar beoordeelden we op? Uiteraard op grammatica en spelling. Ook op lopende zinnen en een goed verhaal met een kop, romp en een staart. Daarnaast of er ook goed gebruik is gemaakt van titels, tussenkopjes en andere verplichte opmaak, zoals links, bronvermelding, etc. Deze richtlijnen zijn in samenwerking met DFDS Seaways vastgesteld.

Ook moesten de studenten een fictieve bio aanmaken en was het de bedoeling dat je blog interessant zou zijn voor de opdrachtgever, DFDS Seaways. Extra zaken, zoals een Instagram-account, fotocollage of vermelding van andere bloggers telden allemaal mee. Hoe creatiever, hoe beter was het motto. Dit maakte het nakijken wel lastig in te schalen, maar we hadden het volgende model toegepast: vlog en blog zouden beide voor de helft meetellen voor het cijfer. Zodoende lag er dit jaar meer gewicht in de vlog dan vorig jaar.

Resultaten

De blogs en vlogs waren gemiddeld van een hogere kwaliteit dan vorig jaar. Dit kwam enerzijds doordat wij meer tijd hadden genomen voor goede uitleg, vooral over het vloggen en monteren van de vlog. Tegelijkertijd was de normering een stukje strenger geworden, aangezien we lering hadden getrokken uit de lessen van vorig jaar. Bovendien viel het me op dat randzaken zoals grammatica en spelling, foto’s uploaden en bijvoorbeeld bio’s opvoeren beter waren uitgevoerd. Er zat duidelijk meer ruimte tussen het moment van de reis en het moment van inleveren zodat mensen beter konden controleren of het een goed stuk was. De kwaliteit was zo goed dat we 11 blogs konden selecteren die we hebben voorgelegd aan de opdrachtgever. Hiervan zijn er uiteindelijk 6 weer genomineerd om te publiceren. Er was uiteraard ook een winnaar. Reyno Nieuwelink. Precies. De jongen die je ook al zag als winnaar van de Twitter slippers. Zijn blog en vlog zaten goed in elkaar, waarbij aan alle zaken was gedacht. Het resultaat kan je binnenkort lezen op de blogsite van DFDS. Zijn vlog kunnen we gelukkig wel al laten zien.

Wat hebben wij geleerd?

Net zoals vorig jaar ook een korte terugblik vanuit ons als docenten. Wat ging goed? Wat kon beter?

Vloggen wordt groter, dus ook in de beoordeling

Groot verschil met vorig jaar was dat de groep studenten kleiner was (45 vs. 75 vorig jaar) en dat deze groep natuurlijk binnen het leerbedrijf van TravelNext ook de oude blogs van vorig jaar kon zien. Terwijl de groep van vorig jaar de eerste groep was en dus geen voorbeeld had.

Zoals eerder vermeld: bij de normering waren blog en vlog even belangrijk. Dit was vorig jaar niet zo. Toen telde het blog grotendeels mee voor het cijfer en was de vlog hier slechts een klein onderdeel van. Maar gezien de groeiende positie van videocontent, vonden wij dat wij hier op in moesten spelen.

Twitter

Twitter is wellicht een ‘oude dame’ als het gaat om gebruik onder jongeren voor wat betreft social media. Studenten zitten meer op Instagram en Snapchat. Toch werkt dit kanaal voor onderling contact met de studenten erg goed. Waar Instagram heel goed werkt als beeldkanaal en als promotiekanaal voor blogs en vlog (zoals we dat ook van echte influencers kennen), is Twitter vooral een tekstmedium voor interne communicatie. We konden hierdoor erg goed de voortgang van het project monitoren en ook a.d.v. deze tweets een verslag schrijven. De studenten zagen ook duidelijk wel nut in het digitaal en snel kunnen communiceren onderling en met docenten. Er is ongelofelijk veel gecommuniceerd via Twitter. Via de hashtag #NHTVDFDS vind je een nóg uitgebreider verslag van alles wat we hebben gedaan.

Conclusie

“Traveling. It’s leaves you breathless, than it turns you in to a storyteller.” tweette één van de studenten al. Met deze uitgebreide en gespecialiseerde kennis wilden we de studenten optimaal laten werken in de wereld van contentmarketing, bloggers en influencers in travel.

Veel studenten van HBO’s komen in hun tweede collegejaar in contact met het werkveld door onder andere stages. Veelal wordt binnen zo’n stage aan de studenten gevraagd of ze ‘iets’ met social media kunnen doen. Daarom vinden wij dat toerisme studenten hierop moeten worden voorbereid.

De toekomstige reisprofessional moet voorbereid zijn op zijn of haar toekomst. Het is mooi om te zien dat TravelNext, DFDS Seaysways en de NHTV hierin de handen inéén hebben geslagen om een unieke leerervaring aan de studenten aan te bieden. Volgend jaar komt er – hoe dan ook – een vervolg en hoop ik op TravelNext daarover weer een blog te kunnen schrijven.

DELEN
Vorig artikelDe toekomst van slimmer vervoeren: Expert Talk met Ojo Meijers, TaxiTender
Volgend artikelMeer opties voor personalisatie volgens het bedrijf dat Luxury Retreats groot maakte
Richard is ondernemer in hart en nieren. Op jonge leeftijd is hij eigenaar geworden van Team4Animation, dat onderhand is uitgegroeid met projecten als Blogs4Travel en Team4Events. Team4Animation werft, selecteert en traint animatieteams voor campings en vakantieparken in heel Europa. Team4Events richt zich op promotie evenementen in Nederland en Blogs4Travel is een ondernemend marketingbureau dat gespecialiseerd is in content marketing, influencer marketing en communitymanagement in de travel branche. Daarnaast is Richard werkzaam als freelance social marketeer bij Vacanceselect.nl en parttime docent aan de NHTV. Tot slot is hij adviseur bij France-Compagnie, waarbij hij Nederlandse bedrijven adviseert over het vergroten van hun markt in Frankrijk.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER