• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Whatsapp lanceert status Updates a la Snapchat: nog meer opties voor engagement

21 februari 2017 door Lobke Elbers

Voor wie als reisorganisatie nog niet met WhatsApp is begonnen, sinds gisteren is er een nieuwe status update gelanceerd binnen de app. Gebruikers, kunnen nu net als bij Snapchat en Instagram Stories, een status update toevoegen (in een foto of een kort filmpje) die na 24 uur weer verdwijnt.

Recent onderzoek naar de activiteit van reisbedrijven op Twitter en Instagram liet al zien dat de resultaten van interactie en connectie met gebruikers, followers en potentiële klanten enigszins teleurstellend is. Waarbij Twitter vooral aan terrein verliest en de non-respons op vragen zeer hoog is.

Klanten zijn er klaar voor

Messenger diensten zoals in Facebook Messenger en WhatsApp groeien nog steeds in populariteit en in veel lijstjes met voorspellingen van 2017 kwamen deze diensten en services ook terug als kansen voor de travel industrie. Reizigers zijn klaar voor Messenger-achtige communicatievormen. Het heeft de potentie om het mainstream communicatiekanaal te worden voor merken en reizigers. Tot nu toe was het redelijk nieuw, maar consumenten kunnen steeds meer accepteren dat communicatie via een messenger – al dan niet met robot – loopt. Een kleine 11 miljoen Nederlanders gebruikt WhatsApp en daarmee staat dit kanaal bovenaan van meest gebruikte social media kanalen voor 2017. Daarna volgt Facebook.

KLM is al enige tijd bezig met communicatie via messenger en slingert dit ook aan door middel van chatbots. Met artificial intelligence werd getest in hoeverre bots in staat zijn antwoord te kunnen geven op de meeste consumentenvragen. Dat betekent dat Messenger op deze manier vooral in staat is om zakelijk te communiceren en als klantenservice tool zal dienen. Maar Whatsapp biedt door de nieuwe toevoeging echter een veel uitgebreidere mogelijkheid om je als merk tussen alle andere contacten van de reiziger te begeven en letterlijk te interacteren.

Nieuwe Whatsapp

De ‘nieuwe’ WhatsApp lijkt verdomd veel op Snapchat en Instagram stories. Je kunt emoji’s toevoegen, tekst en tekeningen aan je foto’s en video’s en alle contacten zullen deze updates zien in de multimedia status.

Wanneer we kijken naar de Chinese toeristische keuken en hoe daar chat-apps (meest populaire is WeChat) gebruikt worden, zien we veel overeenkomsten met WhatsApp. Binnen Wechat kun je groepsapps beginnen, tekst berichten versturen, voice berichten versturen en ‘momenten’ delen. In China, zijn de belangrijkste informatie bronnen voor reizen, terug te herleiden naar een aantal features in WeChat. De features ‘moments’ (statusupdate), ‘subscription accounts’ (nummers/accounts toevoegen) en ‘shares door travel advisors’ (bruikbare informatie) zijn binnen dit medium erg populair.

Afbeelding afkomstig uit blog: Kijkje in de toeristische keuken China – Ed Sander

Moderne communicatie

Snapchat stopte met groeien toen Instagram met Stories kwam. Status van Whatsapp opent ook nieuwe advertentie mogelijkheden. Zoals full-screen ads tussen de status updates door van vrienden. De ontwikkeling van WhatsApp Status betekent volgens TechCrunch een nieuw begin voor WhatsApp, aangezien het sociale kanaal zich ook heeft aangepast aan de moderne communicatie technologie. Naast de core van het medium – text messages sturen, laat het veel meer ruimte voor creativiteit, branding en interactie.

Voor het laatst is er in 2015 gekeken naar de activiteit van de top 10 van reisbedrijven destijds, actief op WhatsApp.

Gerelateerde Berichten

  • TravelNieuws: KLM gaat stapje verder in AI met customer service via social

    KLM neemt de volgende stap in social service, waarbij getest wordt met Artificial Intelligence om consumentenvragen…

  • Online ontwikkelingen om op in te spelen in 2017 voor travel

    Het is al bijna een traditie. De afgelopen jaren (zie hier 2015 en 2016) gaf…

  • TravelNieuws: KLM gaat stapje verder in AI met customer service via social

    KLM neemt de volgende stap in social service, waarbij getest wordt met Artificial Intelligence om consumentenvragen…

Categorie: Social media Tags: Whatsapp

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Drie populairste chatmedia in travel vergeleken: Whatsapp, Messenger en Telegram | TravelNext schreef:
    31 mei 2017 om 12:26

    […] heeft WhatsApp ook een Snapchat-achtige status-functie waarbij je met filters en teksten een live update kunt plaatsen. Ook met WhatsApp kun je gif’jes […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek instagram technologie Airbnb Social Media mobiel destinatiemarketing Google hotels reviews Facebook reizen KLM TUI Vakantiebeurs travel TripAdvisor Expedia NHTV Booking.com

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext