Blogs met exclusieve previews, insights en interviews over #eTravel15 in Amsterdam op 11 juni. TravelNext sprak met een van de keynotes, Gennie Freen die naar eigen zeggen op vroege leeftijd al getriggerd werd door de laagste prijs. Hij zal spreken op Etravel over de budget gedreven consument en vertelde ons alvast wat met GeniusTravel, de grootste uitdaging is op de (inter)nationale markt van zoeken- en boeken op prijs. 

Kun je ons een beetje meer vertellen over jouw carriere en achtergrond? Hoe lang ben je bezig met het managen van GeniusTravel?

Mijn achtergrond ligt oorspronkelijk in de couponing-branche, dat bedrijf startte ik op mijn 23e. Alles wat ik doe heeft met prijs te maken. Toen ik in mijn studententijd studentenfeesten organiseerde was de trigger ook prijs: een superlage bierprijs! Dat werkte. De couponing-tak is overigens nog steeds een belangrijk onderdeel van mijn bedrijf. Wij geven bijvoorbeeld de Voordeelagenda uit welke in een oplage van 2,4 miljoen exemplaren jaarlijks wordt verspreid onder alle deelnemers aan de Nationale Postcode Loterij. De Voordeelagenda is een handige gebruiksagenda vol met kortingsbonnen voor pretparken, wellnessresorts, bungalowparken, etc. Ook ben ik mede-eigenaar van SCOUPY, waarbij aanbiedingen voornamelijk via mobiel gecommuniceerd en gebruikt kunnen worden.

Twee jaar geleden is het idee voor GeniusTravel, vooral uit frustratie, geboren. Het zoeken op prijs was immers een behoorlijke opgave, geen enkele site bood hiervoor een goede tool. Want naar welke bestemming vlieg je dit weekend voor 150 euro? Ik verwachtte dat een grote partij snel soelaas zou bieden met een zoekmachine op prijs op meta-niveau. Dit bleef echter uit en ik besloot het heft in eigen hand te nemen met de oprichting van GeniusTravel B.V.. De doelgroep van ons reisplatform moet reizigers aanspreken die graag op zoek gaan naar de beste deals en zich willen laten inspireren met verrassende bestemmingen voor een specifiek budget.

Wat is jouw visie op hoe we in Nederland onze vakanties zoeken en boeken?

De markt is voor het grootste deel online en mobiel geworden, men zoekt in eerste instantie via meerdere sites of apps. Wij gaan er vanuit dat we in Nederland binnenkort allemaal onze vakantie op prijs zoeken en boeken.

Ik denk niet dat er een typische omschrijving is van de budget gedreven consument. Volgens onderzoek van Google vindt 85% van de mensen ‘prijs’ het belangrijkste element bij het boeken van een reis, dat is nagenoeg iedereen.

Wat is jouw grootste uitdaging geweest in het schalen van zoeken op prijs op (inter)nationale markten?

Hier zitten we middenin, de desktop versie in het Hindi (voor India) gaat eerdaags live, het uitbreiden van de app naar het Hindi volgt spoedig daarna. Grootste uitdaging is het bekend worden in nieuwe markten, dus de grootste uitdaging zit hem vervolgens in de marketing en uiteraard ook de conversie. Dit laatste is overigens een uitdaging voor elk bedrijf dat bezig is in deze branche.

Naar welke bedrijven of branches kijk je voor best practices in budget gedreven marketing campagnes en producten? Waar ben je zelf het meest trots op?

Denk bijvoorbeeld aan partijen als Uber. UberPop is ook budget gedreven. USP is vooral een veel lagere prijs, dat is de reden dat men zo’n taxi boekt. Als de prijs van een UberPop gelijk zou zijn aan een Black (officiële Uber-taxi) dan kiezen denk ik toch de meesten voor een Black en niet voor een particuliere chauffeur. Het concept van Uber Pop blijf ik overigens erg goed vinden.

Het meest trots ben ik op de recente marketingacties waarbij we inhaakten op relevante gebeurtenissen. In Nederland hadden we bijvoorbeeld een hele gave inhaker op de Oehoe, de uil die Purmerend lange tijd terroriseerde en mensen van bovenaf aanviel. Aangezien het belangrijkste element in het GeniusTravel-logo ook een uil is haakten wij hierop in. Wij hadden speciale hoeden laten vervaardigen (de Oehoed) en hadden die uitgedeeld aan het winkelende publiek in Purmerend waarmee zij hun hoofd konden beschermen tegen de Oehoe. De actie kreeg aandacht in o.a. De Telegraaf, Het Parool en RTL Late Night.
In de UK haakten wij recentelijk in op de verkiezingen die begin mei plaatsvonden. Hierbij boden wij de verliezers een gratis vliegticket aan met de boodschap dat ze waarschijnlijk wel toe zijn aan wat rust en op vakantie moeten. De eerste vijf die zich meldden met de naam Ed Miliband, Nick Clegg of Nigel Farage konden hier aanspraak op maken. Ook deze actie kreeg veel aandacht in de pers, o.a. de Britse Metro, Mail Online en The Star. Nu zijn we ook bezig met een hele leuke marketingactie die over enkele weken los gaat, maar daar kan ik nu nog niet teveel over zeggen.
Welke elementen van jouw baan zijn het meest uitdagend? En waar geniet je het meeste van?

Heel veel elementen zijn uitdagend! Maar om er eentje te noemen: aparte marketingacties en samenwerkingsverbanden verzinnen en realiseren. En als dat lukt en het spreekt vervolgens ook een groot publiek aan dan geniet ik daar enorm van!

Waar ga je over spreken op Emerce e-Travel?

Ik ga spreken over de budget gedreven consument. Dit vooral in relatie tot reizen en hoe we ertoe gekomen zijn onze portals op deze manier in te steken en te onderscheiden van de concurrentie. Uit onderzoek van Google blijkt bijvoorbeeld dat 85% van de mensen prijs het meest belangrijke aspect vindt bij het boeken van een reis.

Tot slot, wat versta jij onder het thema van dit jaar: fast forward in online travel?

De naam zegt het eigenlijk al: als een speer vooruit met nieuwe concepten, boekingsmethodes, betaalmethoden, etc. op het gebied van het zoeken en boeken van online reizen.

P.s. met TravelNext krijgt iedere lezer 50 euro korting. Bekijk hier het hele programma van #eTravel15 en bestel met korting je tickets voor 11 juni.