• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Kracht van de bestemming: stop de tinderfication van destination marketing

28 maart 2017 door Lynn Dekking

Tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2017 woonden wij een sessie bij over de tinderfication van destination marketing. Paulus Emden Huitema, creative director bij Identity Matching Academy, vertelde ons meer over de loze beloftes van bestemmingen.

Paulus legt ons uit dat steeds meer destination branding campagnes geen doel treffen en in een wanhopige poging loze beloftes doen, vaak in de vorm van ‘pakkende’ slogans. ‘’Het werkt in principe hetzelfde als de dating app Tinder: je swipet tot je iets leuks tegenkomt, maar komt er dan achter dat de inhoud totaal niet voldoet aan je verwachtingen. Dit leidt in de meeste gevallen dan ook niet tot een duurzame relatie.’’

Anticiperen op een snel groeiende markt

De huidige markt van bestemmingen groeit snel met dagelijks nieuwe producten of merken die worden gelanceerd. Hoe zorg je er dan voor dat jij er als bestemming uitspringt en mensen aanspreekt? ‘’Wat we tegenwoordig vaak zien is dat er slechts een aantrekkelijk promotiesausje over het aanbod wordt gegoten. Een lege merkbelofte, wat misschien tot een bezoek leidt, maar waarna mensen teleurgesteld weer naar huis keren. Zo bruisend en uniek blijken de meeste bestemmingen dan toch niet te zijn.’’

Een voorbeeld dat hij gaf voor zo’n loze belofte is het woord bruisend. Bruisend Reeuwijk, Maastricht bruist. Een veelgebruikte term in campagnes, maar wat betekent dit nu eigenlijk?

‘’Dit is een nietszeggend woord en totaal geen unieke manier van campagne voeren, zoals je kunt zien.’’

Hoe moet het dan wel?

Wat is dan wel de juiste aanpak? Paulus stelt dat bestemmingen te veel naar elkaar kijken en te weinig naar zichzelf. Voordat er enige vorm van campagne ontstaat is het essentieel vast te stellen wat de bestemming nu daadwerkelijk bijzonder maakt. Wat heeft jouw bestemming te bieden en waar wil je voor staan? Wordt er iets geboden waardoor bezoekers een relatie aan willen gaan? Het gaat er om op welke manier duurzaam geïnvesteerd kan worden in de aantrekkingskracht van een bestemming. Door duidelijke vragen te stellen schets je een beter beeld van de specifieke bestemming en kun je beter in kaart brengen wat je bezoekers hebt te bieden.  Authenticiteit is hierbij key en staat dan ook centraal tijdens dit proces.

Antwoorden op deze vragen kunnen beantwoord worden met behulp van de Identity Matching Methode. Deze methode begint met het creëren van een unieke claim en eindigt met de implementatie van een werkwijze voor destination branding. Binnen deze methode draait het om de identiteit van de bestemming en de bezoekers. Hoe duidelijker de identiteit van de bestemming wordt vertaald naar een eenduidig aanbod, hoe makkelijker het voor bezoekers wordt een keuze te maken voor dit aanbod. En hoe meer de bezoeker zich thuis voelt in deze context, hoe sterker de binding zal zijn.

Hij maakte een koppeling naar het succesvolle verhaal van I Amsterdam. Het beroemde I Amsterdam logo dat middenin de stad voor het Rijksmuseum staat. Toeristen staan soms extra vroeg op om een foto te kunnen maken met het logo voordat het hier te druk is en er te veel mensen omheen staan om de gehele tekst erop te krijgen. ‘’Toeristen hebben dus blijkbaar een positieve associatie met de stad Amsterdam, ze willen graag met vrienden, familie en kennissen delen dat ze hier zijn geweest. En daar gaat het om. Het creëren van positieve associaties met een bestemming, dat is destination branding.’’

Het MINT-model

Binnen het bedrijf Identity Matching Academy wordt de Identity Matching methode gehanteerd. Hierbij wordt rekening gehouden met het zogeheten MINT-model, ook wel de weg van de verleiding genoemd. Dit model is gericht op het creëren van relaties met bezoekers van de bestemming.

De Identity Matching Academy maakt onderscheid tussen macro en micro bestemmingen. Een macro bestemming is bijvoorbeeld een land, provincie of regio. Een micro bestemming kan een hotel, restaurant of winkel zijn. Bij een macro bestemming heb je dus met meerdere partijen te maken, wat een andere aanpak vergt.

Het MINT-model bestaat uit zes stappen:

  • Marketing & communicatie
    Waarmee wordt de bezoeker aangesproken? Spreekt de uitstraling aan? Wekt de uitstraling van bijvoorbeeld een post op Facebook interesse op?
  • Identity matching
    Wordt de Identity Match ook daadwerkelijk ervaren? Past het aanbod bij de identiteit van de uitstraling?
  • Toegevoegde waarde
    Is het aanbod ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde? Is er voldoende keuze binnen het aanbod en is het verleidelijk over te gaan tot ‘aanschaffen’?
  • Transactie
    Is het gemakkelijk om een ‘transactie’ te maken? Kan er daadwerkelijk tot transactie worden overgegaan?
  • Herkenning
    Hier gaat het om passieve associatie. Ontstaat er positieve associatie als de laatste transactie in herinnering wordt geroepen?
  • Erkenning
    Hier gaat het om actieve associatie. Doordat er al eerder transacties hebben plaatsgevonden is er binding ontstaan. De eigen behoeftes worden geassocieerd met zowel de bestemming als het aanbod.

Om dit verleidingsproces optimaal in te richten wordt vanuit omgekeerde richting een strategie en uitvoeringstraject ontwikkeld. Dit model maakt kostbare campagnes overbodig, doordat het voorziet in de opbouw van langdurige relaties.

Informatie over het MINT-model is mede afkomstig uit het boek Keuze aan de Kust.

Gerelateerde Berichten

  • ITB2013: NFC en destination marketing

    Afgelopen vrijdag was ik bij een sessie over NFC en destination marketing. Voor diegenen die…

  • De kracht van E-mail Marketing

    E-mail marketing is een krachtige tool om bezoekers naar je site te trekken. Voor relatief lage…

  • Hoe bind je een persoon aan een destinatie? - Destination Uppsala #DTIC2015

    Hoe link je een bekend historisch persoon aan een bestemming? Het Zweedse Uppsala heeft historisch…

Categorie: Destinatiemarketing Tags: MINT model

Over Lynn Dekking

Lynn is laatstejaars studente Management Toerisme aan de NHTV Breda en heeft zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in online marketing. Tijdens haar minor e-travel heeft zij kennis gemaakt met alle ins en outs op het gebied van e-mail-, social media- en zoekmachinemarketing. Op het moment voltooit zij de laatste fase van de studie in de vorm van een afstudeerstage bij TravelNext en schrijft zij tevens een onderzoeksscriptie omtrent de e-mailmarketing.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

technologie travel Google onderzoek Vakantiebeurs TUI TripAdvisor reviews KLM Social Media instagram Expedia Airbnb destinatiemarketing reizen Facebook NHTV hotels mobiel Booking.com

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext