Vanaf nu (15 juni) mogen providers officieel geen roamingkosten meer rekenen als klanten internetten, bellen of sms’en in andere EU-landen. Voor reizigers is de verandering een vooruitgang, waarvoor zij zelf niets hoeven te ondernemen. Er zijn echter een paar uitzonderingen, zoals AD schrijft. Cruisegangers moeten rekening houden met wat zaken en ook in de lucht gelden er andere regels.
In de hele Europese Unie kunnen reizigers namelijk internetten, bellen en sms-en vanuit hun Nederlandse databundel. Dat betekent voor reisorganisaties een kans op een hoop meer extra user generated content op locatie (ook als er dus geen wifi is), mits je dit slim stimuleert. Maar ook een kans om meer last-minute online verkoop te realiseren van activiteiten op bestemmingen. Reizigers plannen wellicht minder vooraf.

Nederlandse reizigers internetten veel in buitenland

Kritiek op deze maatregel van vrije roaming in de EU kwam volgens NU.nl vooral uit Zuid-Europese landen, die populair zijn als vakantiebestemming en waarvan providers uiteraard profiteren. Losse doorberekeningen aan reizigers zijn een belangrijke inkomstenbron voor providers in deze landen geweest. Daar komt nu een einde aan en dat is goed nieuws voor met name ook Nederlandse reizigers.
In Nederland zelf wordt nog maar weinig geroamed, naar Nederlandse reizigers roamen zelf wel veel in het buitenland. Nederlanders zijn namelijk relatief vaak in het buitenland; in de tweede helft van 2014 maakte 46 procent van de mobiele abonnees al gebruik van roamingdiensten. Dat is aanzienlijk hoger dan het roaminggedrag van bijvoorbeeld Spanjaarden (13 procent), Denen (24 procent) en Fransen (36 procent), zo blijkt uit onderzoek. Alleen Slovenen en Britten internetten meer in het buitenland dan Nederlanders.
Nederlanders internetten zelfs 2 x zoveel in het buitenland als dat er in Nederland door reizigers wordt geïnternet. Dat wordt voor Nederlandse providers een uitdaging, die met de kosten worden opgezadeld van het gebruik in het buitenland en er minder inkomsten voor terugkrijgen.
Totdat telecom aanbieders hier weer een nieuwe prijzenslag van maken naar de consument (zoals hogere kosten voor abonnementen), is het interessant voor reisorganisaties om te kijken hoe je hier deze zomer het voordeel uit kunt halen.

De exacte voordelen voor de reiziger

Mochten reizigers een onbeperkte internetbundel hebben, dan geldt in de rest van Europa een limiet. Dit wordt onder andere gebaseerd op de prijs van het abonnement. ‘Roam like at home’ dus min of meer.

Europa als bestemming

In Brussel worden dit soort samenwerkingen, zoals het afschaffen van de roamingtarieven, aangehaald als een van de voordelen van een sterke EU, schrijft NU.nl.

Solo travel

Het maakt de EU als bestemming nog toegankelijker en makkelijker om te bereizen. Ook en misschien wel juist, voor reizigers die door de trend van solo travel alleen maar meer van plan zijn om zonder gezelschap te gaan reizen. Altijd toegang tot internet/technologie is in veel gevallen wel handig.

Remote work

De vrijheid om je werk te doen vanaf de mooiste plekjes ter wereld, is voor een groeiende groep freelancers reden om ‘digital nomads’ te worden. Locatie-onafhankelijke freelancers zijn enorm flexibel qua inzet en samenwerking. Het zijn enthousiaste creatievelingen die snel kunnen schakelen. In een eerder blog vertelt reisorganisatie Better Places bijvoorbeeld dat zij heel vaak met reizende freelancers samenwerken. Wifi is door de afschaffing van roaming in de EU ontwikkeling niet meer een vereiste, dat betekent dat remote workers op nog exotischere en meer afgelegen bestemmingen aan de slag kunnen met hun werk (onder een palmboom).

Last minute

Last minute boekers zijn altijd op zoek naar de beste deals en over het algemeen minder merktrouw dan reguliere boekers. Een doelgroep waar prijs regeert vraagt om een specifieke aanpak van de aanbieder, maar natuurlijk zal de vrijheid van internet (zonder beperkingen van wifi) hier ook aan bijdragen zodat deze ontwikkeling een verdere vlucht neemt.

In een tijd waarbij steeds meer boekingen via een app of goedwerkend mobiel platform lopen, is gratis roamen natuurlijk een aangename extra. Voor zowel reizigers, als reisorganisaties.

De kansen voor de reisaanbieder

E-mail

Vrije roaming, betekent dus ook dat internet op hun devices niet voortdurend aangezwengeld hoeft te worden maar in principe dus veelvuldig aanstaat bij reizigers. Dit betekent dat je hen op meer momenten tijdens de reis kunt contacten. Het is interessant om te testen of zij bijvoorbeeld hun e-mails lezen die je als reisorganisatie gepersonaliseerd naar hen toestuurt om een leuke aanbieding te doen. De reisbranche staat helaas bekend om het niet goed inzetten van data binnen e-mailmarketing, blijkt ieder jaar opnieuw uit de e-mail benchmark.

We zijn in de reiswereld nog te vaak te geobsedeerd door social media marketing, terwijl je door e-mailmarketing zelf in handen hebt waarmee je op zelfgekozen tijden je volgers kunt bereiken. De data uit die e-mailmarketing activiteiten zoals de bouncerate, click to open rate (CTO) en click trough rate (CTR) geven onder andere inzicht in de relevantie van je timing en inhoud van de content.

Last minute via andere eigen kanalen

Heb je een app? Experimenteer dan met pushberichten op diverse momenten van de dag (natuurlijk niet elke dag). Op deze manier kun je meer inzicht te krijgen in de online activiteiten en aanwezigheid van je reizigers terwijl zij op vakantie zijn.

Social: Whatsapp/Facebook chat/Messenger/Instagram

Ben je bereikbaar voor je klanten via FB chat/Messenger of Whatsapp en heb je diverse klanten de afgelopen tijd zo geholpen met het boeken van de reis, zet het deze zomer dan eens om in een proactieve benadering. Vraag aan je klanten die op reis zijn eens in een kort berichtje hoe het daar is. Realtime inzichten verkrijgen wordt door de always connected opties van vrije roaming alleen maar makkelijker. En bovendien is dit net zo handig als je geen eigen app hebt.

Wees echter ook voorbereid dat klanten jou wellicht door het wegvallen van roaming ook meer gaan benaderen via deze kanalen (Facebook, Instagram, Whatsapp). Is jouw klantenservice daarop ingericht? Uit onderzoek dat dit jaar nog is uitgevoerd blijkt dat veel consumentenvragen blijven liggen door Nederlandse reisorganisaties niet reageren, met name op Instagram.

Stimuleer het delen van meer content! Monitor de bestemmingen en hashtags en maak de user generated content die reizigers maken onderdeel van je eigen content op de platforms waar je actief bent. Er is haast geen effectievere manier om content te krijgen. Een optie is bijvoorbeeld een take over van Instagram Stories door reizigers die met jou op vakantie zijn.

Pers/PR

Reisaanbieders die veelvuldig samenwerken met bloggers, vloggers, Instagrammers en andere influencers profiteren enorm van deze ontwikkeling. Zij hoeven geen databundels of andere simkaarten meer te verschaffen tijdens hun persreizen. Eigenlijk is het vrijbrief om alleen maar meer content te maken en te delen door iedereen die je mee op persreis neemt.

Toch ligt er ook een risico. Hoe zorg je ervoor dat de deelnemers niet de hele tijd met het thuisfront zitten te appen of bellen terwijl ze op een mooi en bijzonder afgelegen plekje zijn? Communiceer hier duidelijk over.

Uitzonderingen

Aanbieders van reizen naar Turkije & Zwitserland, doen er wellicht slim aan om hun reizigers een dezer dagen nog even te informeren over het feit dat de vrije roaming dus niet in Turkije en Zwitserland geldt. Een extra service als reisorganisatie om dit te vermelden en gelijk een mooi contactmoment om dan aan te geven hoe de reizigers jouw organisatie (al dan niet via wifi) eventueel wel gratis kunnen bereiken? Whatsapp, Facebook Chat, app?