• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Instagram checklist voor de reisindustrie deel 2: per week

15 februari 2016 door Lobke Elbers

Vorige week schreef ik een blog over de Instagram Checklist voor de reisindustrie per dag. Wat moet en kun je doen om de optimale Instagram strategie vorm te geven? In dit blog zoomen we verder uit naar de wekelijkse taken om je aanwezigheid/creativiteit en daardoor engagement van de gebruikers verder te verhogen. Voor marketeers geeft dit richting aan hun dagdagelijkse werkzaamheden, die, vanzelfsprekend, niet enkel uit Instagram marketing bestaat.

Denk per week aan een content planning

Net als voor je andere social media kanalen, zou je je content kalender met tenminste drie Instagram post voor de komende week kunnen invullen. Belangrijk hierbij is dat je ruimte overlaat voor gebeurtenissen die op dat moment hot en happening zijn. Met verschillende tools kun je je Instagram posts al inplannen, met hetzelfde dashboard als dat je gebruikt om je andere sociale kanalen te managen.

We hebben een aantal blogposts voor je op een rijtje gezet waarmee je inspiratie krijgt voor je wekelijkse content kalender. Let op, deze content is juist niet op travel gebaseerd, maar is breder ingezet.

Tips:

  • Blog 1: Hulpmiddel voor je content kalender in 2016
  • Blog 2: De contentkalender how-to die je helpt om je social media in te richten
  • Blog 4: Infographic: wat zijn de beste tijdstippen en elementen voor je content kalender
  • Blog 3: Blik op de toekomst: Hier gaat het heen met programmatic marketing en content

Ook hebben we nog een goed blog over communitymanagement met betrekking tot de toeristische markt voor je geselecteerd. Dit artikel heeft de main focus op destinatiemarketeers, maar geeft voldoende inspiratie over hoe je leuke content kunt bedenken die je op je social media kunt delen.

Blog 5: Bespaar tijd: 9 tips voor effectiever community management 

Onverwachte hot topic topics

Twee weken geleden stond ineens heel de Facebook timeline vol met posts van de pagina’ be like Kim‘.

Be like Kim internethype

Facebook gebruikers konden met een tool hun eigen naam invoeren en vervolgens kun je een post delen op Facebook. Ik probeerde het ook en dat zag er zo uit:

Be like Lobke

TUI Nederland heeft daar haar eigen versie van gemaakt en gedeeld op Instagram en daarmee dus ingespeeld op een last-minute trend.

Kim houdt van vakantie:

be like Kim TUI Nederland

Deze onverwachte internet hype was ineens een hot topic-topic geworden en dus geschikt om te gebruiken als social media content. Als je als reismerk iets actueels wilt doen, is het dus van belang ook internethypes snel te adopteren en het liefst in diezelfde week nog het topic aanhaken.

Consistentie is het meest waardevolle goed

Net als bij ieder social media kanaal, is consistente aanwezigheid van groot belang. Tweet/ Facebook je een paar weken niet, dan is de relevantie aanzienlijk lager voor de reiziger om je blijvend te volgen. Tot zover niets nieuws, dit geldt ook voor Instagram.

We focussen ons op toeristische bedrijven die het belang van consistentie goed hebben begrepen, en ook daar zien we: destinatiemarketeers en airlines zijn daar nogal goed in.

Elke vrijdag licht JetBlue een bepaalde bestemming uit op #destinationfriday.

Jetblue

Ook hotels zoals Marriott hebben een terugkerende serie bedacht #TravelTip.

traveltip marriott

traveltip marriott 2

Consistentie is een van de beste manieren om je community op Instagram te laten groeien.

Doe iets terugkerends unieks

Airbnb is op Instagram sinds een week begonnen met het delen van persoonlijke profielen van reizigers en hosts. Je kunt dit vergelijken met de populaire social mediastrategie die we kennen van Humans of New York, dat vooral door Facebook een enorm succes is geworden. Dezelfde inspiratie wordt nu dus ook gebruikt op Instagram:

airbnb host post 2

Airbnb host post 3

In het volgende deel focussen we op de maandelijkse activiteiten en het monitoren van successen.

Gerelateerde Berichten

  • Instagram checklist voor de reisindustrie: per dag

    Een Instagram checklist voor de reisindustrie. Wat dien je dagelijks in de gaten te houden?

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • Een blog vol tips om je Instagram strategie te fine-tunen: maandelijkse checklist

    Per maand even kijken wat hot is de volgende en daar je content op inplannen…

Categorie: Apps, Destinatiemarketing, Instagram, Online PR en branding Tags: checklist, contentstrategie, instagram, Social Media strategie

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Reacties

  1. Anja van Ast zegt

    22 februari 2016 om 01:00

    Lobke, ik heb met veel belangstelling een aantal van je artikelen gelezen. Voor mijn HBO communicatie studie ben ik bezig met een scriptie over de inzet van social media voor Beleef de Deltaroute. Beleef de Deltaroute is een route langs alle dertien Deltawerken van Nederland. Het project is een samenwerkingsverband tussen Rijkswaterstaat en de ANWB. Op de site beleefdedeltaroute.nl staat alle informatie. De inzet van social media staat nog in de kinderschoenen. Voor het onderzoek ga ik uitzoeken welke social media kanalen het beste ingezet kunnen worden om meer mensen naar de website te trekken. Ik heb al uitgezocht welke social media kanalen op dit moment het meest populair zijn. Nu ben ik nog op zoek naar welke social media kanalen consumenten momenteel het meest gebruiken om informatie te verzamelen over recreatie. Jij noemt in bovenstaand artikel al Instagram. Weet jij misschien of hier uitgebreider onderzoek naar gedaan is? en waar ik dat kan vinden? ik heb al veel gezocht maar kan, tot nu toe, zo’n specifiek onderzoek niet vinden. Alvast hartelijk bedankt. Groet Anja

Trackbacks

  1. Een blog vol tips om je Instagram strategie te fine-tunen: maandelijkse checklist | TravelNext schreef:
    26 februari 2016 om 01:15

    […] vooral in dit blog even voor goede leerzame cases met betrekking tot user generated content. En in dit blog tips van Instagram experts die met bestemmingen hebben […]

  2. Doelgroep millennials: instagrammability belangrijke factor bij kiezen bestemming | TravelNext schreef:
    29 maart 2017 om 10:49

    […] halen? Lees dan hier over 1. onze dagelijkse checklist voor Instagram in travel, 2. een blog over wat je wekelijks kunt doen om je Instagram kanaal te optimaliseren en 3. inspiratie voor je maandelijkse activiteiten op Instagram als […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek reizen Vakantiebeurs travel reviews Booking.com KLM destinatiemarketing hotels TUI instagram NHTV Social Media TripAdvisor Google Airbnb technologie Expedia Facebook mobiel

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext