Vorige week schreef ik een blog over de Instagram Checklist voor de reisindustrie per dag. Wat moet en kun je doen om de optimale Instagram strategie vorm te geven? In dit blog zoomen we verder uit naar de wekelijkse taken om je aanwezigheid/creativiteit en daardoor engagement van de gebruikers verder te verhogen. Voor marketeers geeft dit richting aan hun dagdagelijkse werkzaamheden, die, vanzelfsprekend, niet enkel uit Instagram marketing bestaat.

Denk per week aan een content planning

Net als voor je andere social media kanalen, zou je je content kalender met tenminste drie Instagram post voor de komende week kunnen invullen. Belangrijk hierbij is dat je ruimte overlaat voor gebeurtenissen die op dat moment hot en happening zijn. Met verschillende tools kun je je Instagram posts al inplannen, met hetzelfde dashboard als dat je gebruikt om je andere sociale kanalen te managen.

We hebben een aantal blogposts voor je op een rijtje gezet waarmee je inspiratie krijgt voor je wekelijkse content kalender. Let op, deze content is juist niet op travel gebaseerd, maar is breder ingezet.

Tips:

Ook hebben we nog een goed blog over communitymanagement met betrekking tot de toeristische markt voor je geselecteerd. Dit artikel heeft de main focus op destinatiemarketeers, maar geeft voldoende inspiratie over hoe je leuke content kunt bedenken die je op je social media kunt delen.

Blog 5: Bespaar tijd: 9 tips voor effectiever community management 

Onverwachte hot topic topics

Twee weken geleden stond ineens heel de Facebook timeline vol met posts van de pagina’ be like Kim‘.

Be like Kim internethype

Facebook gebruikers konden met een tool hun eigen naam invoeren en vervolgens kun je een post delen op Facebook. Ik probeerde het ook en dat zag er zo uit:

Be like Lobke

TUI Nederland heeft daar haar eigen versie van gemaakt en gedeeld op Instagram en daarmee dus ingespeeld op een last-minute trend.

Kim houdt van vakantie:

be like Kim TUI Nederland

Deze onverwachte internet hype was ineens een hot topic-topic geworden en dus geschikt om te gebruiken als social media content. Als je als reismerk iets actueels wilt doen, is het dus van belang ook internethypes snel te adopteren en het liefst in diezelfde week nog het topic aanhaken.

Consistentie is het meest waardevolle goed

Net als bij ieder social media kanaal, is consistente aanwezigheid van groot belang. Tweet/ Facebook je een paar weken niet, dan is de relevantie aanzienlijk lager voor de reiziger om je blijvend te volgen. Tot zover niets nieuws, dit geldt ook voor Instagram.

We focussen ons op toeristische bedrijven die het belang van consistentie goed hebben begrepen, en ook daar zien we: destinatiemarketeers en airlines zijn daar nogal goed in.

Elke vrijdag licht JetBlue een bepaalde bestemming uit op #destinationfriday.

Jetblue

Ook hotels zoals Marriott hebben een terugkerende serie bedacht #TravelTip.

traveltip marriott

traveltip marriott 2

Consistentie is een van de beste manieren om je community op Instagram te laten groeien.

Doe iets terugkerends unieks

Airbnb is op Instagram sinds een week begonnen met het delen van persoonlijke profielen van reizigers en hosts. Je kunt dit vergelijken met de populaire social mediastrategie die we kennen van Humans of New York, dat vooral door Facebook een enorm succes is geworden. Dezelfde inspiratie wordt nu dus ook gebruikt op Instagram:

airbnb host post 2

Airbnb host post 3

In het volgende deel focussen we op de maandelijkse activiteiten en het monitoren van successen.