TravelNieuws: Trivago helpt hotelier met toegang tot data over marktvraag

Vandaag komt Trivago met het bericht dat het hoteliers in staat om zich online competitief op te stellen door toegang te geven tot uitgebreide data over de marktvraag en kamerprijzen. In totaal zijn dat op dit moment meer dan 5 miljard kamerprijzen, toegankelijk onder de feature ‘prijzen vergelijken’ waarmee hoteliers de prijzen en marktvraag van concurrenten kunnen inzien.

Lees verder TravelNieuws: Trivago helpt hotelier met toegang tot data over marktvraag

Technologie moet sneller in de hotellerie: samen werken aan een ecosysteem van tech

De grotere industrie trend van open API’s, waardoor het makkelijker is voor grote bedrijven om met startups samen te werken, zijn naast meerwaarde voor de reisindustrie, van nog grotere waarde van de klant. Er wordt gekeken naar hoe de implementatie van open technologie, de ervaring van de hotelgast volledig kan vernieuwen.

Persoonlijke en on-demand ervaring

Reizigers zijn gewend geraakt aan een meer persoonlijke en on-demand reiservaring. Zij verwachten dat aanbieders zoals hotels, kunnen aansluiten op de verwachtingen met hun diensten. Daarvoor is real-time data van groot belang, maar in veel hotels wordt er nog nauwelijks gekeken naar de overeenstemming van die verwachtingen. De gegevensstromen (data) zijn grotendeels nog statisch en draaien op oude platforms, waardoor het proces traag verloopt. De kans om dit weg te nemen zit volgens Oaky in het omarmen van een cloud-first infrastructuur. De startup Oaky is bekend als leverancier van software die het doen van aankopen en het geven van feedback makkelijker maken voor de hotelsector.

Oaky is een commissievrij en gepersonaliseerd platform voor hotels om winst te maximaliseren en de gastervaring te verbeteren. Met de dienst hebben gasten via de hotels de controle over het volledig ontwerpen van hun aankomend verblijf met upgrades, aanbiedingen en diensten. Met behulp van het online dashboard bieden hoteliers nieuwe aanbiedingen op het gebied van de gasten.

Werken in de cloud

De startup is gaan samenwerken met Mews systems en daaruit is een nieuwe cloud oplossing ontstaan die het voor hoteliers nog gemakkelijker moet maken om gasten persoonlijke klantenservice te bieden, vanaf het boeken tot na het uitchecken. Klantgegevens worden realtime bijgewerkt, zoals kamer upgrades, maar ook het gebruik van interne services worden direct geregistreerd.

Mews Systems maakt gebruik van technologie om hoteliers te voorzien van de tools om gepersonaliseerde gastervaringen in een digitale wereld te bieden. Het Mews Commander Property Management System is gebouwd om aan de behoeften van moderne hotels te voldoen. Het bedrijf is opgericht door ex-hoteliers die gefrustreerd waren door het ontbreken van een geschikt platform op de markt, sterk gericht op het bouwen van een moderne, intuïtieve gebruikersinterface.

Legacy hindert innovatie

Met open platforms willen beide bedrijven een bekende uitdaging van hoteliers tegengaan: legacy-systemen belemmeren hotelinnovatie omdat de integraties duur en qua tijd kostbaar zijn. Software as a service (SaaS) oplossingen zijn een groot ding aan het worden in de hotelindustrie. Moderne platforms vervangen de one size fits all aanpak van hun centrale databases, maar zien er wel op toe dat er consistentie bestaat op alle platforms. Daarnaast biedt het voor hoteliers ook de kans om eenvoudig op te schalen zegt Erik Tengen (Oaky).

Open ontwikkelaars platform

Door het open systeem kunnen startups hoteliers meer flexibiliteit bieden waar zij eerder nooit toegang tot hadden. In de hotelindustrie meer voet aan de grond krijgen door open API’s is ook voor Mews Systems een mooie ontwikkeling. Matthijs Welle (CEO Mews Systems): ”We zien nu dat hoteliers creatief worden met hun technologische infrastructuur en zij werken met spannende start-ups, zoals Oaky. Daarnaast huren ze in-house ontwikkelaars in die betere functies ontwikkelen en een meerwaarde voor de hotels kunnen leveren.” Op die manier moeten hoteliers meer flexibiliteit tegemoet gaan. Een ecosysteem van ontwikkelaars is in de hotelindustrie actief.

Hotels zijn in de fase aangekomen van significante herontdekking en ontplooiing. Zij worden uiteraard uitgedaagd door de groei van online reisagenten en de toenemende groei en populariteit van Airbnb, waardoor hotels haast genoodzaakt worden om zich net als dit mer, full focus te concentreren op hun eigen brand en de gast door personalisatie (met hulp van tech).

Technologie moet sneller in hotellerie

De toekomst van de hotelindustrie is niet ver verwijderd van een wereld waarin gasten eenvoudig een hotel via Whatsapp of Facebook een bericht sturen om een ​​reservering te maken. De technologische back-office van het hotel moet in staat zijn om die reservering automatisch te maken, een gast aan te melden, een factuur te sturen en de benodigde persoonlijke gegevens te verkrijgen die nodig zijn om in te checken. Door middel van slimme AI-instrumenten en open verbindingen moeten hotels net als online travel agents in staat zijn gasteren te leveren waar zij behoefte aan hebben. Hotels zullen hun technologische back-office moeten upgraden om de benodigde tools te hebben om deze online reizigers te verbinden en de steeds veranderende behoeften van de millennial reiziger te onderhouden. Het gaat niet om of, maar om wanneer.