Interview nieuw platform August & July: ‘Summer is a state of mind’. Bloggers zoeken accommodaties

Bijzondere accommodaties combineren met reistips is eigenlijk de nieuwe standaard geworden. Reizigers moeten er zeker van zijn dat er wel iets te doen of te beleven is. Op AugustJuly.com staat sinds deze maand een selectie van bijzondere accommodaties in Europa, gecombineerd met reistips. Samen met een team van bloggers – stuk voor stuk reisexperts binnen hun eigen ‘niche’ – zorgt het inspiratieplatform er graag voor dat de lezers een geweldige vakantie beleven.

Lees verder Interview nieuw platform August & July: ‘Summer is a state of mind’. Bloggers zoeken accommodaties

Laurens Taekema (Parkvakanties): gedraag je niet alleen als merk, zorg dat je een merk bent

Online travel publishers die al ruim tien jaar solide draaien zijn schaars. Er is de afgelopen jaren immers nogal wat veranderd in marketingland en er staan nog grote veranderingen op stapel op het gebied van bijvoorbeeld conversie-attributie. Een interview met vrijgevochten online reisondernemer en TravelNext auteur Laurens Taekema over focus, kwaliteit en de noodzaak voor voortdurende innovatie.

Lees verder Laurens Taekema (Parkvakanties): gedraag je niet alleen als merk, zorg dat je een merk bent

Integratie reistrend local travel in marketing: case Icelandair’s stopover campagnes

Het internet vormt dé toegangspoort tot de rest van de wereld. Hotspots en bezienswaardigheden liggen binnen handbereik maar tegelijkertijd kriebelt het juist naar die persoonlijke en authentieke ervaringen. En daarmee wint de trend Local Travel meer en meer aanhangers. Want een local kent de hidden gems immers als geen ander en maakt een reis uniek. Organisaties en platforms omarmen deze trend inmiddels ook, waaronder de nationale IJslandse luchtvaartmaatschappij Icelandair. Hoe integreren zij Local Travel in hun pr en marketing en wat leverde hen dit op?

Lees verder Integratie reistrend local travel in marketing: case Icelandair’s stopover campagnes

Interview: Wat maakt programmatic creative interessant voor de reiswereld?

Programmatic adverteren is de toekomst van marketing; met technologie en data steeds relevanter communiceren met doelgroepen om uiteindelijk conversie te sturen. Programmatic buying is een geautomatiseerd in-en verkoopproces van media op basis van data. Anders dan bij programmatic buying wordt bij programmatic creative ook de boodschap op basis van data op automatische wijze aangepast. Dit maakt het mogelijk om gepersonaliseerd, en daarmee een op een, in te spelen op de behoeftes van je doelgroep. Met programmatic creative kunnen marketeers op het juiste moment, de juiste boodschap aan de juiste klant vertellen. We duiken in de wereld van programmatic creative omdat de reisindustrie hier uitermate geschikt voor is.

Lees verder Interview: Wat maakt programmatic creative interessant voor de reiswereld?

Travelinfluencer Mohsin op Wereldreis begint reiswebsite. Een interview over ‘Niet nadenken gewoon doen.nl’

Wat als je als reisblogger ook een eigen reisonderneming gaat beginnen. Mag dat? Kan dat? Zou iemand erop zitten te wachten? Welke keuzes moet je maken? Ik focus op belevenissen, niet op hotels zegt Mohsin Amdaouech van Mohsin op Wereldreis. Ik sprak hem in aanloop van zijn lancering (die hij hield in zijn geboortestad Gouda, bij Het Oude Stadshuys) over zijn online reisbureau nietnadenkengewoondoen.nl. ‘’Eerst richtte ik mij alleen maar op mensen inspireren om op reis te gaan, nu stuur ik ze op pad. Ik zit voornamelijk in de rol van de reiziger zelf, mensen op weg helpen zelf de wereld te ontdekken om eindeloze herinneringen en bijzondere verbindingen aan te gaan.’’

Tot aan 2015 had nog nooit iemand van Mohsin op Wereldreis gehoord. In korte tijd groeide hij uit tot de eerste Nederlandse  Facebook travel influencer. Zijn andere kanalen Instagram en Snapchat zijn ook nog steeds groeiend. Mohsin vond het tijd voor een volgende stap in zijn carrière en dus maakte hij de start met het aanbieden van reizen naar bestemmingen waar hij geweest is en de bestemmingen die op zijn bucketlist staan.

‘’Niet nadenken, gewoon doen!’’

Wie Mohsin al langer op zijn kanalen volgt kent deze uitspraak van hem: niet nadenken, gewoon doen.

”Ik wil mensen op pad sturen om storytellers te worden van momenten en ervaringen. Dat vind ik belangrijk. Ik hoef niet perse te weten hoe het hotel was maar ik wil wel weten waar je over 10 jaar nog steeds over zou praten. Ik vind belangrijk dat mensen eindeloze herinneringen hebben gemaakt. Ik heb een nieuwe manier van storytelling aan mijn volgers ontdekt via mijn kanalen. Altijd merkte ik dat verhalen die het goed deden op Mohsin op Wereldreis, de inspirerende verhalen van mensen zijn.”

”Ik focus me op belevenissen, het hotel of de accommodatie is zeker wel belangrijk voor de ervaring en er is een team dat het mogelijk maakt dat er voor, tijdens en na de reis klantenservice is via mijn website. Ik werk samen met Lavida Travel en heb in hun een goede partner gevonden. We zijn een gruwelijke match!”

”Ik wil gewoon plezier hebben in wat ik doe. dat is mijn  reisverhalen delen en mensen enthousiasmeren op pad te gaan. Dat je dan bijvoorbeeld 20kg handbagage kunt bijboeken via de klantenservice, is een unieke combinatie”

Voorbij de travelbloggers hype

”Er staat een telefoonnummer op de website voor noodgevallen en vragen aan de klantenservice. Maar ook ik zelf ben altijd online geweest. Mensen die mij willen bereiken sturen mij nu ook al berichten. Vaak zijn dit laagdrempelige berichten. Dit wil ik ook zo houden.”

”In India stond ik in een volgepropte trein met honderden mensen en er lag 1 arm in mijn nek. Onderwijl was ik een berichtje aan het beantwoorden van een meisje die voor het eerst ging reizen en zenuwachtig was. Daar maak ik gewoon tijd voor. Het persoonlijke en het avontuurlijke wil ik erin houden.”

”Eerst was ik bezig met  inspireren via mijn kanalen, nu wil ik mensen op pad sturen, kennis laten maken met andere mensen en culturen om eindeloze herinneringen en belevenissen te ervaren. Met welke mindset mensen dan ook op reis gaan.”

Inspireren is meer dan storytelling

Het gaat bij Mohsin niet zozeer om het hotel of om de accommodatie, maar om de bestemming.

”Waar ik me op richt in mijn aanbod zijn de bestemmingen waar ik ben geweest en zelf voet aan de grond aan heb gezet. Doordat ik in deze landen geweest ben denk ik zelf vaker aan de verhalen die ik heb meegemaakt. Niet aan het hotel waar ik heb geslapen.”

Mohsin is nog niet klaar met reizen en het ontdekken van bestemmingen, daarom biedt hij naast de landen waar hij geweest is, ook zijn bucketlist bestemmingen aan.

”Ik kreeg vaak de vraag waar ik, nu ik in veel landen geweest ben, nog naartoe zou willen. Mensen zijn dus nieuwsgierig wat er op mijn lijstje staat. Nu kunnen reizigers zelf ook mijn bucketlist afgaan en tips & tricks delen.”

”Als ze eerder gaan dan ik ga dan zijn de rollen omgedraaid en kunnen zij mij inspireren.”

Welke kanalen?

Mohsin heeft via zijn kanalen naar eigen zeggen al duizenden berichten ontvangen voor reisadvies in de afgelopen jaren. Bewust en onbewust stelden zij hem reisvragen en vervolgens boekten zij ergens anders.

”Het verhaal klopt dat ik nu ook in dat proces mensen kan helpen.”

Ik richt me niet alleen op mijn social media volgers. Het is leuk dat ik zo’n basis heb, dat is een vliegende start. In het begin zal ik er zeker over posten via Mohsin op Wereldreis maar nietnadenkengewoondoen.nl moet de basis zijn.”

De site krijgt eigen social media  accounts. Ik moet en wil dat apart houden en scheiden van Mohsin op wereldreis. Het kan net zo zijn dat ik allemaal andere dingen gaan doen die niks te maken hebben met het online reisbureau Maar als verhalen overeen komen of er is een goede deal met een mooie reis  dan zal ik dat zeker delen.

Wie?

”Ik kijk er niet van op als een avonturier tegen mij zegt ‘ik wil naar Alanya’. Als je naar België gaat ben je voor mij al een reiziger. Ik richt me op mensen die willen reizen. En in principe is er niemand op de wereld die zegt ik wil niet de wereld zien. Dus ja ik richt me op de massa, alles en iedereen die een passie voor reizen heeft.”

Op basis van zijn volgers denkt Mohsin dat het aanbod past bij de meeste mensen die beginnen met reizen. Daarvoor zijn topbestemming zoals Zuid-Oost Azië, Bali, Dubai, Maleisie en de Malediven erg geschikt. Ook gevorderden kunnen naar meer bijzondere bestemmingen, dit kan op maat worden aangeboden.

”Ik weet nog hoe blij ik was na mijn allereerste reis als 20-jarige jongen met een babyface van een 12-jarige. Met vol enthousiasme praat ik nog steeds over reizen. Dat ik nu jaren later deze passie kan uitbreiden op grote schaal is voor mij niet vreemd.”

De website is zijn domein, zijn onderneming

Op de site kunnen reizigers voorkeuren selecteren zoals zij bij reiswebsites gewend zijn. Op beoordelingen en aantal sterren bijvoorbeeld of het aantal meters vanaf het strand.

”Zelfstandig reisassistent is een algemeen begrip in de reiswereld maar ik weet niet of ik mijzelf zo zou noemen. Voor mij is het belangrijker dat een reisorganisatie vertrouwen heeft. Het is een ingewikkelde motor die erachter zit. Maar doordat ik aangesloten ben bij Lavida Travel ben ik ook lid van ANVR en SGR. Ik kan mij nu focussen op het schrijven van de verhalen in het cms. Mensen moeten doen waar zij goed in zijn.”

”Het is mijn wereld, het kan allemaal”

”Mijn website is mijn reisomgeving. De verhalen die ik deel gaan over herinneringen en momenten in landen waar ik zelf geweest ben. Ik inspireer mensen om landen te bezoeken niet hotels of accommodaties.”

”Ik ben een hub, een thuisbasis om de wereld te verkennen. De wereld staat open daar.”

”Als ik ergens niet ben geweest dan promoot ik het niet met verhalen. Alleen mijn eigen reizen licht ik uit met foto’s en verhalen. Het kan zijn dat ik voor bestemmingen waar ik niet geweest ben, materiaal ga gebruiken van een volger of klant die een mooie foto heeft geschoten. Op die manier bied ik ook ruimte voor reisverhalen van andere mensen.”

(Tekst gaat verder na deze afbeelding)

Naast Mohsin op Wereldreis heeft Mohsin er nu een dagtaak bij. Met het ‘Mohsin TravelBuddy’ whatsapp nummer is hij voor reisvragen te bereiken. Hij belooft dat dit dezelfde laagdrempelige Mohsin is als die je al jaren kent.

”Het wordt multitasken, maar ik was altijd al aan mijn telefoon vastgeplakt.”