Contentmarketing in ‘Snapisodes’: Hoe Marriott een eigen tv serie op Snapchat lanceert

Marriott heeft haar contentmarketing strategie een nieuwe impuls gegeven met Snapisodes, een tvserie gegoten in een Snapchat jasje dus. Vier influencers worden door Marriott uitgenodigd voor 1 van hun bestemmingen en gevraagd content te maken via Snapchat. De serie is bedoeld om het loyaltysteem te promoten.

Loyaliteit: van community naar social media

Het is vrij lastig om loyaliteit te beïnvloeden via directe kanalen van een bedrijf, zoals via je website. Een community (klantenbase) zal op het gebied van loyaliteit, eerder beïnvloed worden door de kwaliteit van het product, wat je concurrenten doen, de prijs, je merkreputatie, reviews, andere promoties en aanbiedingen.

De meeste netwerken en relaties die door de jaren heen als een soort communtiy zijn gebouwd met het oog op loyaliteit van klanten, zijn nu alweer verdwenen. Klanten zijn nu eenmaal minder vaak gehecht aan brands, mede door eerder genoemde factoren. De kracht van het bouwen van loyaliteit, is verschoven naar social media kanalen, afgesloten en uitgezonderd van de directe kanalen van het bedrijf.

Marriott heeft dat goed begrepen en is met hun nieuwe Snapisodes meer gaan focussen op klant acquisitie en gedrag. De grootste impact van de actie moet liggen op het gedrag van de potentiële klant en niet op de loyaliteit zelf. Veel gebruikers van het loyalty programma volgen Marriott al op Instagram, zegt Marriott tegen Skift. Maar de doelgroep en dus hopelijk de impact van followers op Snapchat is interessant en nieuw.

Het maken van de ‘Snapisodes’

Er zijn geen scripts voor de Snapchat shows. Marriott claimt daarnaast ook het eerste bedrijf in travel te zijn met een serie voor Snapchat. Iedere snapisode laat de kijkers meekijken op de bestemmingen, de verblijven, de mensen die er werken en de voordelen van het loyaltyprogramma, gefilmd door vier influencers. Die vier influencers vertrekken naar Berlijn, Seoul, Dubai en NYC.

Marriott is in de reis- en hospitality industrie een voorbeeld van een merk dat continu bezig is met het herformuleren en optimaliseren van een contentmarketing strategie. Op dit moment is het nieuwe loyaltyprogramma van Hyatt (met World of Hyatt) de grootste concurrent voor Marriott.

In Nederland worden Snapcampagnes met merken onder andere gemaakt door GoSpooky, het eerste marketingadvies bureau gericht op Snapchat in Europa. Daar worden de snappers geselecteerd en geïnstrueerd wat wel/niet kan per campagne. En dat levert goede resultaten op voor klanten als bijvoorbeeld Lowlands, HEMA en srprs.me. Bij Marriott krijgen de influencers de vrijheid om de content te produceren, met ook volgens een bepaald format van wat er aan bod moet komen.

Distributie verbreden voor impact

De nadruk van het bepalen van het succes van de hele Snap-tvserie campagne ligt op het meten van de engagement gedurende de serie. Ook worden er Snapchat advertenties ingekocht, zodat de video’s terecht komen in de ‘discover sectie’ op Snapchat. Daarnaast worden de episodes op YouTube geplaatst en zijn ook te zien via Facebook. De influencers zelf delen het verhaal ook.

Wat wil je de klant laten weten?

De eerste vraag bij elke contentmarketing strategie is de vraag wat je de klant wilt laten doen. De tweede vraag is wat je hen wilt laten weten. De tv-series op Snapchat van Marriott, dienen voor Marriott niet om de klant enthousiast te maken voor de bestemming. De bedoeling is om klanten te laten weten dat zij een zeer waardevol pakket van voordelen kunnen krijgen. Dus laten ze mensen (influencers) zien die dat inmiddels hebben ervaren. Ze worden uitermate goed gefeatured, omdat ze alles zelf mogen produceren.

Is Snapchat influencermarketing?

Tot dusver, wordt Snapchat niet gezien als het kanaal voor per se succesvolle influencermarketing, aangezien de meeste snaps binnen 24 uur weer verdwijnen. Ook de searchbar om users te kunnen vinden, liet lang op zich wachten. Echt bereik wordt uiteraard gecreëerd door de eerder genoemde zorgvuldige distributie op meer kanalen dan alleen op Snapchat. En dit zou ook zo moeten. Als merk moet je niet vergeten dat in termen van contentmarketing, de distributie zelf misschien wel het belangrijkste onderdeel is van succesvolle contentmarketing op social media. Je kunt namelijk veel investeren in contentmarketing, zonder dat iemand het ziet.

Wil je weten hoe de Nederlandse travel industrie denkt over contentmarketing anno 2017? Lees dan op TravelNext de paneldiscussie over contentmarketing met onder andere de eigenaar van het Snapchatmarketingbureau GoSpooky, dat plaatsvond op De Vakantiebeurs 2017;

Leer hier de paneldiscussie: De toekomst van reispublishing in een digitale wereld.

Meer info

Wil je de snapisode series zelf in de gaten houden om je eigen contentmarketing verder uit te werken? Of weten wat Snapchat kan doen voor jouw merk? Zet dan de volgende data in je agenda voor de eerstvolgende snapisodes met influencers van Marriott:

Snapisode 2
Maandag 1 mei
New York met influencer Tom Jauncey

Snapisode 3
Dinsdag 30 mei
Seoul met influencer Sara Hopkins

Snapisode 4
Vrijdag 30 juni
Dubai met influencer Diipa Khosla

Entertainment in 2017; vermaakt worden door reisorganisaties

Ieder bedrijf heeft zijn eigen verantwoordelijkheid binnen de customer journey. Mooi gezegd, maar weten we dan eigenlijk van elkaar wel welke verantwoordelijkheid wij nemen? Onlangs interviewde ik de nieuwe directeur van Transavia, Erik-Jan Gelink die daar zo zijn eigen ideeen over heeft. Maar hoe kan die verantwoordelijkheid genomen worden als we niet eens van elkaar weten wat we aanbieden. Laat staan dat we weten wat de reiziger het liefst zelf heeft. Wordt daar weleens aan gedacht?

Klassiek pushen

Een klassiek voorbeeld van het letterlijk pushen van content vind ik het inflight entertainment. Vaak wordt gedacht dat het aanbod inflight entertainment (one size fits all met wat keuze opties) voldoende is voor reizigers. Bij veel luchtvaartmaatschappijen is er niet eens entertainment. Reizen en dan met name vluchten zijn een heel andere soort tijdsbesteding voor een consument. Maar is hier eigenlijk wel eens echt goed over nagedacht? Het offline moeten gaan, jezelf 4 uur of langer vermaken. Wat als er kids aan boord zijn. Lege batterijen en accu’s. Zo modern is het allemaal nog niet.

Het valt mij op dat vaak andere websites (publishers) reizigers van tips voorzien voor tijdverdrijf of goed voorbereid op reis te gaan. Bij reisorganisaties blijft dit vaak bij de mededeling dat je hun app kunt downloaden om op de hoogte te blijven en in sommige gevallen krijg je een gratis reisgids aangeboden voor op de bestemming. De fun blijft echter achter. Zelf behoor ik tot de doelgroep generation Y. En vaak ik zie ik er best tegenop als ik een vlucht van een paar uurtjes zonder wifi of enige vorm van entertainment tegemoet ga. Met mij, zijn er nog veel anderen. Dit betekent dat je echt van tevoren moet nadenken hoe je die uren wilt opvullen.

Gaming, entertainment en ander tijdverdrijf; we hebben de tijd

In een periode waarbij games en de populariteit daarvan door het plafond gaan, fotografie apps en live video chats zoals Instagram en Snapchat blijven groeien en aan terrein winnen, is het toch best karig dat reisorganisaties die vliegtickets en vluchten aanbieden daar bij voorbaat al niets mee doen. Het lijkt inderdaad alleen om selling te gaan van de stoel, maar verder wordt er niet echt serieus gekeken naar welke klant en welk profiel zij nu uiteindelijk hebben binnengehaald. Er wordt vaak over personalisering gepraat, maar tot op heden valt het nog best wel tegen.

Hoe leuk en interessant zou het zijn als een reisorganisatie eigen suggesties deed voor apps en games die zij te gek vinden, of waarvan zij denken dat je daarmee je vlucht wel door kunt komen? Een eigen spotify lijst (waar HUSK in 2014 al mee begon) aanbieden op basis van interesse die lang genoeg is voor de duur van de vlucht die je offline kunt beluisteren? Een powerbank met korting op de luchthaven kunt krijgen zodat je genoeg batterij hebt voor je hele vlucht. Zo moeilijk en ingewikkeld is het echt allemaal niet.

Juist tijdens reizen is er de tijd, heel veel tijd om onze aandacht te trekken. Om ons enthousiast te krijgen over de reis die we gaan maken. Om een persoonlijk gevoel bij je merk te krijgen. Om van toegevoegde waarde te zijn voor ons. Ik ben benieuwd wie er als eerste durft op te staan en zich in het diepe gaat gooien. Business value toebrengen.

X, Y of uniek?

Het maakt onze generatie en die daarna komen namelijk echt niets uit of we nu met bedrijf X of Y op reis gaan. Vaak weten we het zelfs niet eens meer omdat alles zo op elkaar lijkt. Er worden daarnaast vaak rare associaties gelegd tussen bedrijven waarbij mensen denken dat zij boeken en met welke organisatie zij daadwerkelijk op reis gaan. Merken worden vergeten in de jungle van reisorganisaties, OTA’s, affiliates, publishers enzovoort. In plaats van op merk te zitten, moet er meer op concept en content niveau gedacht worden.

De enige reisorganisatie die nog steeds groeiend succes boekt met een onderscheidend en herkenbaar concept is srprs.me. Als ik college geef aan HTRO studenten die nog veel jonger zijn, is dit vaak de reisorganisatie waar ze vaak een duidelijke mening of een gevoel bij hebben. De rest, mwoa.

Gogo is van oudsher een merk dat jongeren associëren met fun. En ook daar wordt nagedacht over hoe je de doelgroep, je reiziger betrokken houdt. Snapchat bleek voor hen een succes, eigen reisreporters die destinaties gingen promoten ook.

Diversificatie is personalisatie

Diversificatie en de uitdaging daarvan is een makkelijk op te lossen kwestie voor een merk met een specifieke doelgroep, dat klopt. Maar diversifcatie voor een merk met meerdere doelgroepen is juist de uitgelezen kans om het grote publiek nog beter aan je te binden.

  • Krijgt iedere boeker dezelfde e-mail (tone of voice, lay-out en look en feel)?
  • Krijgt iedere boeker dezelfde tips om te doen?
  • Krijgt iedere boeker dezelfde klantenservice om vragen aan te stellen?
  • Wil iedere boeker geholpen worden door iemand die ouder is of jonger of van dezelfde leeftijd is?
  • Wil iedere boeker pushnotificaties van jou ontvangen als ze jouw app hebben geïnstalleerd?

Zo veel is duidelijk. Er is nog voldoende te diversificeren. Het is slechts het topje van de ijsberg. Sinds 2014 zijn we nog niet zo heel veer verder met personalisering. Terwijl het wel in de meeste rapporten als major ontwikkeling van de reisindustrie genoemd wordt.

2017 is het jaar van de vele verwachtingen. Verdere uitzet van AI, conversational interfaces, proximity marketing waarbij leisure, activiteiten en vervoer door technologie complementair is aan travel. Maar er dient eerst wat te veranderen in die hele strategie en aan de mindset.

Digitale realiteit, waar VR een mooi voorbeeld van is, is allang geen gimmick meer. Maar de reiswereld vindt het niet meer onderscheidend genoeg omdat ‘het al is gedaan’. Een onjuist idee dat zo jammer is, want er kunnen alleen maar meer verhalen verteld worden. Verhalen en educatieve narratieven, van plaatsen die eeuwenoud zijn en die juist een bestemming weer reuze interessant kunnen maken.

Reismerken stoppen toch ook niet met Google Advertising en Facebook advertenties omdat dat niet meer origineel is? Sterker nog, er wordt elk jaar enkel meer geld naartoe gebracht.

Ik hoop dat we dit jaar weer een aantal prachtige cases zullen zien van bedrijven die proberen weer het eigen wiel opnieuw uit te vinden. Wat is het bestaansrecht? Is dat bestaansrecht maakbaar? Luister naar al die doelgroepen en laat ze meedenken. Het is nodig. Echt! En om te voorkomen dat reisorganisaties straks met een bak met ‘technologische tools’ zitten (waarvan ze niet weten wat ze ermee moeten) zoals Niki van Wijk zo mooi samenvatte op het ANVR Congres, moet er gepraat worden om te beslissen welke tools jouw organisatie wilt inzetten en voor wie.

Interview met GoSpooky: het eerste marketing advies bureau gericht op Snapchat

Voor wie het nog niet wist, snapchat is hét nieuwe social media kanaal waarop je jongeren tussen de 13 en 25 jaar kan benaderen. Zie het als de nieuwe kroeg die is geopend en die erg populair is. Slimme ondernemers Liam (18) en Tim (19) besloten vorig jaar om Gospooky te starten, het eerste marketing advies bureau gespecialiseerd in Snapchat stories dat inmiddels met bedrijven als HEMA, Lowlands, Endemol werkt en binnenkort ook met Srprs.me gaat samenwerken. TravelNext interviewt deze jonge ondernemers over de ins- en outs in Snapchatland.

Wanneer zijn jullie met Gospooky gestart?

Liam: “Ik werkte in 2015 voor een opdracht bij de NOS om daar Snapchat te lanceren. Tegelijkertijd kende ik Tim die hetzelfde deed voor Spinning records. Wij zagen dat veel bedrijven gewoon niks begrepen van Snapchat, daaruit is GoSpooky ontstaan.

Wat doet Gospooky voor bedrijven?

Tim: “GoSpooky produceert Snapchat campagnes en strategieën. We verzorgen vaak campagnes van A tot Z en zijn het eerste mobiele social media bureau gericht op Snapchat in Europa. We denken strategisch mee, geven advies, maar produceren ook stories en geofilters. Een geofilter is een soort locatie gebonden ‘sticker’ die je over je foto of video heen schuift. Dit kan voor bedrijven erg interessant zijn.”

Hoe vinden bedrijven jullie?

Liam: “In het begin hebben we heel veel via LinkedIn geprobeerd, maar deze manier van cold-prospect was toch moeilijk. Op een gegeven moment hebben we het domein Geofilter.nl opgezet. Deze site rankt direct goed in Google en dit leverde de eerste klanten op. Een van de eerste grote klanten was Kingsland, een groot festival waar we voor mochten werken.” Inmiddels werken we met corporate bedrijven, maar ook met bedrijven uit het MKB en ook zijn we aan het praten met de overheid.

Kingsland case

Wat is het voordeel van snapchat t.o.v. bijvoorbeeld bloggen en vloggen?

Tim: ”De drempel om content te produceren op Snapchat is erg laag. Je hebt simpelweg een telefoon nodig om iets te kunnen maken. Daarnaast is Snapchat natuurlijk hét medium van jongeren van nu. Wil je de jongere doelgroep benaderen dan zul je iets met Snapchat moeten doen.”

snapchat-kingsland

Instagram vs. Snapchat?

Liam: “We volgen natuurlijk de recente ontwikkelingen op de voet. Wij maken ook gebruik van Instagram met onze klanten, Instagram is een goed middel om je Snapchat account te promoten. De markt waarin wij werken is heel dynamisch. Op dit moment is Snapchat nog heel groot, maar ik ben wel benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen de komende jaren. Wij willen met GoSpooky in ieder geval breder zijn dan alleen een Snapchat specialist.

Verticaal filmen was vroeger not-done. Adviseren jullie daarin ook de bedrijven waar jullie mee samenwerken?

Liam: “Ja, verticaal filmen vergt een andere aanpak. We filmen niet altijd zelf alle beelden voor een campagne en we begeleiden onze klanten uitgebreid op het gebied van filmen of fotograferen op Snapchat.”

Geofilters. Hoe werkt dat precies en wat hebben bedrijven er aan?

Tim: “Zie Geofilters als een sticker die je over je snap plaatst op het moment dat je op een bepaalde locatie bent. In Amerika hebben bedrijven en personen inmiddels de mogelijkheid om zelf filters in te dienen, die je vervolgens voor je trouwerij, bedrijfsfeest, winkel, camping, hotel of festival kunt inzetten. Wanneer deze mogelijkheid ook in Europa gelanceerd wordt maken wij met Geofilter.nl geofilters voor Nederland en 13 andere Europese landen.

Jullie hebben al veel klanten vertelde je net. Hoe zit dat in de reisindustrie. Heb je daar al klanten?

Liam: “We kunnen inmiddels vertellen dat we met Srprs.me gaan samenwerken. Daar zijn we blij mee, want het is een mooi vernieuwend bedrijf met een jonge doelgroep waar je op een hele goede en creatieve manier Snapchat voor kan inzetten.”

Wat zou je aan lezers van TravelNext lezen vertellen, waarom ze met Snapchat moeten gaan werken?” 

Tim: ”Snapchat is een perfecte manier om aanbiedingen, behind the scenes beelden en andere acties direct te delen met je volgers. Doordat de verhalen maar 24 uur beschikbaar zijn is er een urgentie om verhalen te kijken, mensen willen niks missen. Je kunt echt op een hele directe en veel intiemere manier met je klanten communiceren. Juist bij een product als ‘reizen’ denken we dat dit erg goed kan werken.”

Wat kan je verder vertellen over jullie bedrijf. Aantal personen, omzet?

Liam: “We groeien op dit moment hard. Naast mij en Tim werken er nog zeven mensen bij GoSpooky. We zijn een jong team. Onze jongste medewerker is 13, de oudste is 21. Omzetcijfers maken we op dit moment niet bekend.”

GoSpooky
Liam en Tim van GoSspooky

Stel dat een bedrijf met jullie wil samenwerken. Hoe gaan jullie dan te werk?

Liam: ”Bedrijven weten vaak al goed wat ze willen maar niet wat alle mogelijkheden zijn op Snapchat. Wij bieden unieke technologie waarmee we gemakkelijk analytics op Snapchat kunnen inzien. Wij werken met veel bedrijven op projectbasis, met andere merken hebben we weer een samenwerking voor een langere periode.”

Via het blog kun je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in Snapchatland.

Wat zijn de voordelen van de beloofde e- commerce functie op Snapchat?

Snapchat als mogelijk nieuw e- commerce kanaal? De technologie is nog niet zo ver, maar de ideeën zijn aanwezig. Tijdens de conferentie Re/code maakte Joanna Coles, één van de leden van Bestuur van Snapchat bekend dat Snapchat zich in de toekomst meer wil gaan richten op e- commerce en zij hier dus ook druk mee bezig zijn. Net zoals andere social media kanalen zoals Facebook, Twitter en Pinterest wil ook Snapchat gaan verkopen via het kanaal. Gaan we in de toekomst ons hotel en ticket boeken via Snapchat? Nou, wie weet!

In de vorige blog over Snapchat vertelde ik meer over de mogelijke kansen die aanwezig zijn voor de reisbranche. In deze blog ga ik dieper in op de mogelijkheden die er zijn met een mogelijk nieuwe e- commerce functie binnen het kanaal. En wat biedt dit voor kansen voor onze branche?

What’s going on?

Snapchat is druk bezig met het integreren van een e- commerce functie binnen het eigen kanaal. Samen met uitgever Hearst heeft Snapchat het platform ‘Sweet’ ontwikkeld. De slogan van dit platform luidt als volgt: ‘Love something new every day.’ De content van Sweet is een combinatie tussen food, lifestyle, muziek en kunst. Dit platform moet er in de toekomst voor gaan zorgen dat er daadwerkelijk items verkocht kunnen gaan worden via Snapchat.

Het uiteindelijke doel is om Snapchat gebruikers een eenvoudige manier van shoppen aan te bieden, zonder dat zij de app hoeven te verlaten. De e- commerce functie zal ongeveer op dezelfde manier moeten gaan werken als de ‘Discover’ functie die sinds januari 2015 aanwezig is binnen Snapchat. Deze functie is destijds ontwikkeld om meer engagement te creëren tussen de gebruikers en betreffende organisaties.

discover funtie, snapchat

De nieuwe functie binnen Snapchat zal in zekere zin voor uitbreiding zorgen van het kanaal. De app zal door de nieuwe ontwikkeling meer nieuwe merken aantrekken. Daarnaast helpt de e- commerce functie organisaties ook om generatie Y beter te bereiken.

Welke kansen biedt deze nieuwe functie voor de reisbranche?

De nieuwe e- commerce functie zal voor een hoop organisaties kunnen gaan zorgen voor enorm veel kansen, ook voor bedrijven in de reisbranche. Denk hierbij aan touroperators of vliegmaatschappijen die hun producten kunnen gaan verkopen via Snapchat. Je kunt als organisatie foto’s, video’s, tekst en spraakberichten met elkaar combineren op één kanaal, hoe handig is dat?

Door middel van een aantal voorbeelden zal de mogelijke meerwaarde van een e- commerce functie binnen Snapchat duidelijk gemaakt worden.

  • GOGO is een van de weinige reisorganisaties die al heel actief aanwezig is op Snapchat. Ook voor hen zal de nieuwe e- commerce functie van toegevoegde waarde kunnen zijn. Ten eerste zit de doelgroep waar GOGO zich op richt voor het grootste deel op Snapchat en zijn zij daarop dagelijks actief. En ten tweede, door zogenaamde ‘snaps’ te versturen vanaf een bestemming wordt de doelgroep ook weer getriggerd om ook zo’n vakantie te gaan boeken. Hoe handig zal het dan voor GOGO en ook voor de gebruikers zijn om door middel van één klik terecht te komen op een boekingspagina van GOGO? Het kost een gebruiker minder stappen en ook nog eens minder tijd!
  • Denk bijvoorbeeld ook eens aan het voorbeeld van Walibi Holland en het geven van ‘sneak peeks’ van een nieuwe attractie. Door het steeds vrijgeven van meer informatie worden gebruikers getriggerd om naar het park toe te komen, zij worden nieuwsgierig gemaakt door middel van foto’s die maar maximaal 10 seconden te zien zijn. Maar om een kaartje te kopen voor het park moeten zij Snapchat verlaten op hun mobiele telefoon en gaan naar de website van Walibi Holland. Waarschijnlijk doen zij dit op een desktop, laptop of tablet omdat dit het handigste is. Dit zijn voor een gebruiker dus enorm veel stappen en kost ook nog eens extra veel tijd. Wanneer Snapchat dus een e- commerce functie integreert in de app kan een Snapchat gebruiker in een aantal stappen een kaartje kopen voor het park zonder dat zij de app moeten verlaten.

Maar zover is het dus allemaal nog niet. De nieuwe functie voor Snapchat moet eerst eens verder ontwikkeld worden, en dan kunnen de verdere mogelijkheden en uiteraard resultaten pas geschetst worden. Maar je ziet als bedrijf dus wel dat Snapchat steeds meer functies gaat aanbieden en het dus serieus overwogen moet worden om het social media platform mee te nemen in de social media strategie.

Een uitdaging: Snapchat in de reisbranche

Snapchat. Dé booming app die zich de afgelopen tijd heeft ontwikkeld tot een van de populairste apps, met name onder de jongere generatie. We kunnen niet meer om Snapchat heen en de app biedt veel meer kansen dan van tevoren gedacht werd.

Wie nog steeds denkt dat Snapchat niet ingezet kan worden als marketingkanaal in de reisbranche heeft het mis. Snapchat is tegenwoordig niet meer alleen bedoeld voor jongeren die diverse selfies naar elkaar sturen. Liselore Stap schreef eerder al een interessant stuk op TravelNext over hoe toeristische bestemmingen Snapchat inzetten als marketingkanaal en ook Jaap Hoogesteger kwam met een interessant artikel over op welke manier een organisatie als GoGo Snapchat inzet. Dit artikel gaat in op de vraag hoe iedere tak uit de reisbranche Snapchat kan inzetten als marketingkanaal.

Snapchat in de reisbranche: How to use?

Velen van jullie zullen vast weten wat Snapchat doet en kan, maar toch nog even ter verduidelijking. Snapchat heeft de mogelijkheid om real life foto’s en video’s (max. 10 seconden) te delen met je vrienden op Snapchat. Snapchat biedt dus altijd actuele content!

‘Snapchat gaat over realtime reality’

Travelbloggers en Snapchat

Drew Goldberg is travelblogger en bewijst met zijn strategie het tegendeel. Drew Goldberg is eigenaar van de travelwebsite Hungry Partier en hij zet sinds een tijd Snapchat in als marketingkanaal en doet dit ook nog eens uiterst succesvol. Hij is begonnen met Snapchat om op die manier een band op te bouwen met zijn fans en om interactie te creëren met zijn volgers. Op dit moment heeft hij al zo’n 12.0K volgers op zijn Snapchat account. Hij behaalde in zo’n twee maanden tijd 3000 extra volgers.

Hij stuurt zijn fans zo’n 10-15 snaps op een dag en deelt in die snaps interessante verhalen over wat hij zo al meemaakt op een dag. Daarnaast stelt hij zijn volgers ook interessante vragen om hen zo aan te moedigen om te reageren, en creëert hij op deze manier dus interactie. Op deze manier is Snapchat dus een ideaal kanaal, om een persoonlijke band op te bouwen met het Snapchat publiek.Snapchat reisbranche

Walibi en Snapchat

Campagnes kunnen ook starten op Snapchat. Een briljante manier om de aandacht van je fans te trekken, en te houden. Walibi Holland is hier een goed voorbeeld van en is zo’n Snapchat campagne gestart om hun fans op de hoogte te houden van de bouw van een nieuwe achtbaan. Zij geven door middel van Snapchat zogenaamde ‘sneak peeks’ van de bouw van een nieuwe attractie. Op deze manier triggeren zij hun fans om hen ten eerste te volgen op Snapchat en ten tweede om hen natuurlijk naar het park te krijgen wanneer het zover is.

Snapchat Walibi

In dit voorbeeld staat een pretpark Walibi centraal, maar het gebruik van ‘sneak peeks’ kan ook gebruikt worden in de reisbranche. Laat als touroperator iedere dag/week een stukje van een nieuwe reis (bestemming) laat zien of laat iedere week een stuk van een nieuw product. Op die manier blijft het ‘spannend’ voor je fans en trigger jij hen om jou te blijven volgen.

Unicef en Snapchat

Ook Unicef is een grote organisatie die gebruik heeft gemaakt van Snapchat als marketingkanaal. Zij gebruikten het echter niet om een band op te bouwen of ‘sneak peeks’ te geven, zij hebben Snapchat juist gebruikt om een kijkje te geven achter de schermen van Unicef. Interessant en exclusief, je ziet niet iedere dag wat er ‘aan de achterkant’ van een dergelijke organisatie gebeurt.

Zo heeft Unicef Snapchat ingezet om het leven van 80.000 kinderen te laten zien die moesten vluchten vanwege de oorlog in Nigeria. Gedurende het maken van Snapchats nodigde Unicef het publiek, hun volgers, ook uit om vragen te stellen en ze kennis te laten maken met de harde realiteit.

Dit ‘kijkje achter de schermen verhaal’ is niet alleen voor Unicef interessant, maar kan ook toegepast worden in de reisbranche. Wie wil er nu niet een keer een dagje meelopen op het kantoor van KLM? En wie vindt het nou niet interessant om eens een kijkje te nemen achter de schermen bij een grote touroperator?

Snapchat Campagne Unicef
Snapchat campagne Unicef

Conclusie & Tips

In mijn ogen zijn de interessantste mogelijkheden voor de reisbranche en Snapchat hierboven beschreven. Hieruit blijkt dat het ook spannend of juist realistisch kan zijn! Voor de reisbranche zijn er naar mijn mening drie interessante opties om Snapchat te gebruiken, naar aanleiding van de interessante voorbeelden die hierboven zijn beschreven:

  1. Gebruik Snapchat als kanaal om een band op te bouwen en interactie te creëren
  2. Gebruik Snapchat om ‘sneak peeks’ te geven en op die manier je volgers te blijven triggeren
  3. Gebruik Snapchat om je volgers ‘een kijkje achter de schermen’ te geven

‘Snapchat is een medium waarmee je jouw bedrijf een gezicht moet geven’

Voor Snapchat is het net als voor ieder ander kanaal belangrijk dat je een strategie bedenkt achter het kanaal. Dus wat ga jij laten zien op Snapchat aan jouw doelgroep en met welk doel? And last but not least, maar niet minder belangrijk, blijf op Snapchat altijd zoveel mogelijk uitproberen. Creatief zijn op Snapchat is een must!

Credits headerafbeelding: Adam (CC)